Regeringsbildningen Hela debatten

”Hjärtefråga för C att rasera Arbetsförmedlingen”

En privatiserad Arbetsförmedling hör till en av Annie Lööfs hjärtefrågor och finns med i fyrpartiuppgörelsen. Men det här kommer inte att lösa Sveriges utmaningar, skriver arbetsförmedlaren Johan Berg.

Det finns vinnare och förlorare. Uppgörelsen som träffats mellan S, MP, C och L kommer att innebära stora förändringar. Utses Stefan Löfven (S) till statsminister vid omröstningen på fredag kommer det innebära att Arbetsförmedlingen (AF) reformeras i grunden, så skulle även bli fallet vid en borgerlig regering.

Reformen innebär en fullskalig privatisering av utförarverksamheten. Nästintill samtliga arbetsmarknadstjänster som AF i dag utför kommer att privatiseras. Privata aktörer kommer, enligt uppgörelsen, ansvara för att matcha och rusta arbetssökande medan AF huvudsakligen ska kontrollera arbetssökande och privata aktörer. Förslaget slog ned som en bomb.

Privatiseringen är en av Centerns och Annie Lööfs hjärtefrågor. Partiet har gått så långt som att till och med frångå de rekommendationer som tankesmedjan Fores föreslog i en antologi i somras, den tankesmedja som C startade i mitten av 2000-talet och som partiet finansierar. Ekonomiprofessor Lars Calmfors är tydlig – en fullskalig privatisering av AF riskerar att gå snett. Slutsatserna baseras på både svensk och internationell forskning som visar att offentlig arbetsförmedling generellt sett både presterar bättre och till ett lägre pris än privat arbetsförmedling. Men Annie Lööf och C satte dövörat till.

AF kommer att förpassas till marginalen om förslaget i uppgörelsen går igenom. Marknaden ska lösa arbetslösheten och matchningen genom införandet av ett valfrihetssystem, där enbart privata arbetsförmedlingar är valbara. Den offentliga arbetsförmedlingen genom AF kommer inte längre att kunna leverera tjänster annat än till funktionshindrade, som inte omfattas av det nya systemet.

Det mest anmärkningsvärda med systemet är att det är hämtat ifrån Australien, som sedan 1998 har ett valfrihetssystem med privata utförare. För Sveriges och Australiens förutsättningar och utmaningar ser fundamentalt olika ut. Sveriges största utmaning är att få de utrikes födda i arbete, som riskerar långtidsarbetslöshet. Arbetslösheten bland de utrikes födda är mer än fem gånger så stor jämfört med den hos inrikes födda.

Faktum är att Sverige 2015 tog emot nästan 30 000 fler asylsökande än Australien tog emot under hela perioden 2000-2015. Samtidigt är långtidsarbetslösheten i Australien avsevärt högre och har ökat med hela 60 procent efter att ersättningssystemet till de privata aktörerna reformerades 2009. Australiens system framstår därmed inte som lösningen på Sveriges utmaningar.

AF är redan i dag privatiserad. 60 procent av tjänsterna utförs av privata aktörer. Det fullskaliga privatiseringsexperimentet med etableringslotsar fick dras tillbaka 2015 efter att kvalitén inte kunde garanteras, något som även föregåtts av experiment med privata jobbcoacher med vikande resultat.

Många hade förutspått att ytterligare privatiseringar skulle bli ett faktum i och med en uppgörelse mellan S, MP, C och L. Men att det skulle bli en rasering av den statliga arbetsförmedlingen, som av EU-kommissionen anses vara välfungerande ur ett europeiskt perspektiv och som de facto bidrar till att 34 procent av de arbetssökande kommer i jobb, hade nog få förutspått. Kanske hade inte ens C eller L själva trott att de skulle få igenom förslaget.

Blir reformen verklighet kommer vi hädanefter få se ett skal av det AF vi har i dag, och det kommer sannolikt inte att lösa Sveriges utmaningar.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.