Debatt
Myndigheter
12 augusti 2020 kl 05:05

”Hindra Trafikverket från att flytta från mindre orter”

Hur kan en statlig myndighet på vaga grunder tillåtas bortse från den politiska inriktningen om vikten av statliga jobb på mindre orter. Är det en signal att även andra verksamheter bör flytta, frågar flera skribenter, som vill att att regeringen ska säkerställa att statliga myndigheter värnar värdefulla arbetsplatser.

Det här är en opinionstext

Landsbygdsminister Jennie Nilsson (S) vill att statliga jobb ska omlokaliseras till mindre orter. Vidare fattade regeringen 21 beslut om omlokalisering av myndigheter under mandatperioden 2014–2018. Politiken är således kristallklar och får dessutom kosta. På en presskonferens för ett par år sedan uttalade sig dåvarande civilminister Ardalan Shekarabi (S) dessutom mot slentriancentralisering.

Men hur fungerar det i praktiken? Dessvärre fortsätter regeringens myndigheter agera på tvärs mot politiken. Ett aktuellt exempel är Trafikverkets planerade nedläggning av projektkontoret i Mellansel vid stambanan för flytt av arbetstillfällena till Örnsköldsvik. Förvisso en flytt inom samma kommun. Men ur den mindre ortens perspektiv är det ointressant om flytten sker över en kommungräns eller inte. Förlusten blir densamma.

Tidigare under året skickades brev till Trafikverkets ledning från bland andra samverkansföreningen Bygdsam Anundsjö med vädjan om att värna arbetstillfällena på den mindre orten. Och i början av maj undertecknade representanter från kommunpolitik, näringsliv och utbildningsanordnare ett brev till regeringen med frågor om hur statliga myndigheter förväntas agera i förhållande till den politiska inriktningen. Frågan har vidare lyfts i Örnsköldsviks Allehanda, Dagens Nyheter, SVT, på sociala medier och i dialog mellan kommunen och Trafikverket. Hittills utan resultat.

Trafikverket har uppgivit rekrytering som ett motiv för flytten från Mellansel. Ett argument som är svagt då Bosch Rexroth rekryterar kvalificerade medarbetare till sitt huvudkontor för en av sina globala affärsenheter med fabrik som ligger just i Mellansel. Därtill rekryteras universitetsutbildade lärare till Mellansels folkhögskola. Sanningen är att Trafikverket inte ens försökt rekrytera till Mellansel. I stället har medarbetare hörande till kontorets geografiska område de senaste åren anställts med placering i Umeå.

Förutom rekrytering har Trafikverket anfört samlokalisering med annan verksamhet inom verket som skäl för flytten från den mindre orten. Nu visar det sig att det inte stämmer då det nya kontoret inte längre ska samlokaliseras med annan verksamhet. Därmed faller även det argumentet platt.

Med stor säkerhet ökar lokalkostnaderna avsevärt genom flytten. En flytt som skulle innebära att stationshuset i Mellansel förlorar sin viktigaste hyresgäst och riskerar att stå öde. Lokala tjänster relaterade till lokalerna och verkets fordon går förlorade. Varje borttaget arbetstillfälle leder indirekt till andra förlorade jobb.

Stambanan genom Mellansel är alltjämt viktig för järnvägstrafiken. Mellansel är därmed en helt naturlig lokalisering för Trafikverkets kontor. Närheten till det statliga järnvägsbolaget Infranord tvärs över spåren i Mellansel förloras vid en flytt.

Är statens signal genom Trafikverkets agerande att även andra verksamheter som industrin och folkhögskolan bör flytta från Mellansel? Genom en flytt skulle staten aktivt medverka till att bygden utarmas.

Hur kan en myndighet under regeringen, som i detta fall, tillåtas bortse från den politiska inriktningen om vikten av statliga jobb på mindre orter? Ska vi verkligen ha en ordning där myndigheterna aktivt flyttar arbetstillfällen på tvärs mot politiken?

Hoppet står nu till att regeringen i handling säkerställer att statliga myndigheter värnar värdefulla arbetsplatser på mindre orter. Särskilt i fall som detta när kostnaden är neutral eller liten.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.