Hemtjänst

”Hetsjakten på minuter i hemtjänsten måste bort”

Hetsjakten på minuter där varje insats är styrd in i minsta detalj är ett system infört av Alliansen, och jag har varit glasklar sedan första dagen jag tillträdde som äldreborgarråd i Stockholm att detta ska förändras, skriver Clara Lindblom (V) i en replik till Dennis Wedin (M).

REPLIK. En höjning av lägstalönerna inom Kommunals avtalsområden med närmare 900 kronor i månaden, en höjning av hemtjänstpengen och en omfattande hemtjänstutredning med tydligt syfte att öka de äldres och personalens inflytande över sin egen tid. Det är bara några exempel ur den nya rödgrönrosa majoritetens politik för att förändra hemtjänsten.

Anledningen till att vi måste förändra hemtjänsten i grunden är de äldres rätt att själva få styra över sina liv. Det sätt som hemtjänsten är uppbyggd på i dag utgår inte från de äldres behov och personalen får inte utrymme att använda den erfarenhet och kunskap som de besitter.

Hetsjakten på minuter där varje insats är styrd in i minsta detalj är ett system infört av Alliansen, och jag har varit glasklar sedan första dagen jag tillträdde som äldreborgarråd i Stockholm att detta ska förändras.

Trots all kritik som lyfts om hur hemtjänsten fungerar i Stockholm efter åtta år av borgerligt styre hittar vi inga förslag hos Moderaterna för förändringar inom hemtjänsten utöver en så kallad kontinuitetsbonus.

Personalkontinuitet innebär att den äldre får möta ett mindre antal personer från hemtjänsten i stället för att det kommer nya personer varje gång. Det är väldigt bra att Moderaterna har vaknat i den här frågan och ser att kontinuitet är bra för de äldre, där är vi helt eniga.

Men kontinuitet uppnår vi inte genom att lappa och laga i ett trasigt system. När hemtjänsten är tyngd av detaljstyrning och kontroll är det inte ytterligare byråkrati och administration som vi behöver. För att uppnå god personalkontinuitet måste vi förändra hur hemtjänsten fungerar.

Hemtjänsten ska utgå från de äldre. Personalens kompetens ska respekteras och det dagliga arbetet ska utgå från kontakten mellan individerna.

Mindre detaljerad biståndsbedömning och ökad flexibilitet där utrymme lämnas till den äldre och personalen att styra innehållet banar vägen för en hemtjänst där det mänskliga mötet prioriteras igen.

Alla äldre har rätt möta personal i hemtjänsten som de känner och som känner till deras behov. I Stockholm pågår arbetet för fullt med att hitta ett sätt att organisera hemtjänsten som tar hänsyn till just det.

Det är ett stort och svårt arbete men det är helt nödvändigt för att åstadkomma den goda omsorg som Stockholms äldre förtjänar. Det att dags att sätta de äldres behov i centrum av omsorgen igen. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.