Debatt
Biogas
28 februari 2017 kl 11:20

Denna artikel publicerades för 3 år sedan

Gynna biogas på riktigt genom konkret politik

För att biogasen ska bli ett framgångsrikt biobränsle krävs konkreta åtgärder och långsiktig politik, skriver vd för tankesmedjan Fores i en replik.

Det här är en opinionstext

Mattias Goldmann
vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

Replik. ”Sett till hela livscykeln är svensk biogas det bästa bränsle vi kan välja”, skriver ledande miljöpartister i Dagens Samhälle (17 februari), med en alldeles riktig analys av hur värdefullt det är att utnyttja avfall för att göra fordonsbränsle. Men under Miljöpartiets tid i regeringen har biogasanvändningen stagnerat och i fjol backade försäljningen av gasbilar med hela 35 procent.

Vår kommande granskning visar att över hälften av de som beviljats stöd för nya gasmackar genom det statliga Klimatklivet överväger att låta pengarna frysa inne, i Göteborg är det högst oklart om den större förgasningsanläggningen GoBiGas blir av och i Jönköping läggs biogasproduktionen förmodligen ner.

Allt har samma orsak: Bristen på långsiktig tydlighet för biogas som fordonsbränsle. Debattartikeln må vara vällovlig, men för att biogasen ska bli ett framgångsrikt biobränsle krävs konkreta åtgärder.

LÄS OCKSÅ: ”Biogasen används bäst till elproduktion”

Personbilar: En bil som framförs på biogas minskar klimatpåverkan med uppemot 80 procent, samma nivå som en laddhybrid och nästan lika bra som en elbil. Ändå räknas inte gasbilen som ”supermiljöbil” och får enligt vad vi erfar mycket sämre stöd i den kommande bonus-malus-beskattningen än de laddbara bilarna.

Bussar: Regeringen anslår hela 350 miljoner kronor i en särskild premie för bussar som helt eller delvis går på el. Bussar på biogas, med samma klimatnytta, får noll. Också Miljöpartiets initiativ stadsmiljöavtalet går nästan enbart till spårvägar och eldrivna bussar. Resultatet är inte bara att konkurrensen snedvrids, utan också att biogasanläggningarna riskerar att stå utan kollektivtrafiken som brukare av gasen.

LÄs OCKSÅ: Biogasen behövs om vi ska nå fossilfrihet 

Lastbilar: I flera storskaliga projekt satsas på elvägar för lastbilar, vilket på många sätt är värdefullt, men eftersom gasdrivna lastbilar inte får motsvarande stimulans, snedvrids konkurrensen även här.

Drivmedel: När EU:s alla medlemsstater nyligen redovisade hur tillgången till fordonsgas och andra alternativa drivmedel skulle byggas ut, var Sveriges svar bland de tunnaste. En nationell plan saknas, och det kan inte kompenseras med fläckvisa stöd till enskilda mackar vars framtidsutsikter är osäkra eftersom gasfordonen missgynnas.

Det finns ingen anledning att misstro miljöpartisternas goda intentioner. Men goda avsikter räcker inte för att ställa om till en fossiloberoende fordonsflotta där biogas har en viktig roll. Det krävs aktiv, långsiktig politik.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 28 februari 2017 kl 11:20
Uppdaterad: 24 mars 2017 kl 11:47

Skribent

Mattias Goldmann
vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet