Tobak

Gamla dogmer minskar inte lungcancerfallen

Det finns en gräns för hur många gånger Non Smoking Generation och Hjärt-Lungfonden kan ropa att vargen kommer. Och den gränsen har passerats för länge sedan, replikerar Markus Lindblad kommunikationschef på Haypp.

Replik. Representanter för bland andra A Non-Smoking Generation och Hjärt-Lungfonden landar i ett underligt resonemang när de i Dagens Samhälle hävdar att det är Fritt fram att marknadsföra tobak till barn och unga. En bra start i varje debatt är att samtliga parter håller sig till fakta.

För det första, så finns det en tydlig korrelation mellan hög snusförsäljning och minskad lungcancer i Sverige. Det visar Snusbolagets jämförelse av deras försäljningssiffror med en rapport från Socialstyrelsen om dödsfall i cancer. Enligt statistik från Socialstyrelsens dödsorsaksregister dog i genomsnitt varje år 38 personer per 100 000 invånare i lungcancer i Sverige åren 2013 till 2017. Skillnad på hur många som dör till följd av lungcancer i de olika länen är stor. Socialstyrelsens utredare David Pettersson menar att skillnaderna man ser mellan de olika länen beror på rökvanor. 

För det andra, samtidigt som 40 procent av snusarna börjat snusa, när de slutat att röka finns det nu nya  innovativa produkter ”nikotin portioner” eller All White som används av hela 55 procent tidigare rökare. All White är även en jämställd produkt med 52 procent kvinnor och 48 procent män som konsumenter. Det löser det historiska problemet med att snusningen historiskt inte varit tillräckligt attraktiv för kvinnor, vilket lett till att de har högra förekomst av lungcancer än vad männen har. Denna utveckling vill A Non-Smoking Generation och Hjärt- Lungfonden förbjuda, till vilken nytta?

För det tredje, inte nog med att många använder snus för att aktivt sluta röka, innovativa produkter kan också oavsiktligt få rökare att sluta röka visar en rapport av Karl Erik Lund, en av Norges mest framträdande folkhälsoforskare. Nikotinläkemedel används med viss framgång av de som bestämt sig att sluta röka. Men det kräver både ett beslut och ett besök på ett apotek. Den som provat nikotinläkemedel förstår varför ingen vill fortsätta använda dem och i stället går tillbaka till rökningen. Användning i sociala sammanhang, olika smaker och tillgång och attraktivitet gör att fler föredrar All White framför cigaretter.

För det fjärde, nyrekryteringen av nya nikotinanvändare genom de nya All White produkterna är mycket låg. Endast 4 procent All White köparna hos Sveriges största återförsäljare av produkterna HAYPP.se är mellan 18 – 24 år samtidigt som den största gruppen köpare, 33 procent, är mellan 55 – 64 år. 

Anledningen till detta är inte klarlagd. Möjligen kan det bero på den marknadsstandard som vi tagit fram och som samtliga producenter gått med på att följa tillsammans med samtliga delar av den svenska handeln, onlinehandeln, servicehandeln, dagligvaruhandeln och bensinmackar. Där regleras, åldersgräns, hälsovarning, marknadsföring och produktinformation. Så någon marknadsföring mot barn och unga finns inte, dels för att ingen gör det och dels för att 18 – 24-åringarna föredrar andra produkter.

Det finns en gräns för hur många gånger Non Smoking Generation och Hjärt-Lungfonden kan ropa; vargen kommer. Och den gränsen har passerats för länge sedan.

Vi efterfrågar en faktabaserad reglering av All White. Regleringen bör beakta vilka risker och möjligheter som finns förknippade med produkterna. Det påbörjas lämpligtvis genom uppdaterandet av den nationella ANDT-strategin. Med en uppdaterad ANDT-strategi på plats kan vi säkerställa att samtliga fakta beaktas i regleringen, även de som Non Smoking Generation och Hjärt-Lungfonden kan tänkas presentera.

Tillsammans kan vi minska förekomsten av lungcancer genom innovation – inte genom förlegade dogmer.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.