Debatt
Elsparkcyklar
19 september 2019 kl 11:29

Forskningen om elscootrar och miljö är missvisande

I debatten hänvisas till två undersökningar som visar att elsparkcyklarna inte är så miljövänliga som man kan tro. Men båda studierna är missvisande eftersom de bygger på utdaterade data kring första generationens elsparkcyklar.

Det här är en opinionstext

REPLIK Elsparkcyklar är inte alls så miljövänliga som man vid en första anblick skulle kunna tro. Det påstås både i en studie från forskare verksamma vid North Carolina State University och i en undersökning från tyska miljöbyrån UBA.

Men dagens elsparkcyklar har en helt annan konstruktion än de som undersökningarna bygger på. Förutom att det är förvånande att utåt sett legitima forskare kommer med utdaterade uppgifter, är det olyckligt för såväl användare som beslutsfattare att branschens utveckling kan påverkas av inkorrekta uppgifter. Vi ser även att flera media, inklusive Dagens Samhälle, publicerar artiklar som refererar till de missvisande uppgifterna, senast i form av ett debattinlägg av Rikard Warlenius (V). 

Vad är det då som är missvisande? Jo, UBA-rapporten baserar sina slutsatser på elsparkcyklar med en livslängd på 28 dagar. Med en så kort livslängd kan man inte påstå att elsparkcykeln ens är byggd för att klara påfrestningarna som delningsmodellen kräver. Den nya generationens elsparkcyklar har byggts för att hålla i 12-18 månader, även när de delas av många användare. På de första modellerna finns inte heller samma möjlighet att byta ut defekta delar. I de flesta fall måste hela elsparkcykeln kasseras så snart en av delarna skadats.

Forskning visar entydigt att elsparkcykelresor som ersätter bilresor bidrar till minskad miljöpåverkan, och hållbarheten på elsparkcyklarna spelar en avgörande roll när det gäller hur stora fördelarna är. På Circ har vi valt att själva utveckla elsparkcyklar som är särskilt anpassade för delningsekonomin. Några saker som gör att de håller för 12-18 månaders drift är de specialdesignade bromsarna, de stora hjulen, den robusta ramkonstruktionen och faktumet att de flesta delarna kan bytas ut vid behov. Batterierna har en livslängd på två-tre år. 

Den tyska undersökningen hävdar också att elsparkcyklarna motverkar folkhälsan då bara 15 procent av användarna angav att det var bilresor som de ersatte med elsparkcyklarna. I det sammanhanget är det viktigt att känna till att undersökningen bara hade 282 svarande och att den genomfördes under en sommarmånad i Berlin. Den kan därmed knappast sägas representera ett snitt av de miljontals turer som flera hundra tusen unika användare genomförde under samma period.

Vi välkomnar undersökningar kring mikromobilitet, men denna är helt enkelt missvisande. Många använder elsparkcyklar för den första eller sista kilometern till och från kollektivtrafiken. Även om elsparkcyklarna inte är en helhetslösning, kan de bidra till att reducera koldioxidavtrycket från de personer som annars helt skulle välja bort kollektivtrafiken till förmån för bilen. När det finns elsparkcyklar tillgängliga på strategiskt utvalda ställen i staden har de alltså en stor potential att komplettera kollektivtrafiken och att därmed ersätta betydande delar av biltrafiken.

Det råder inga tvivel om att elsparkcyklar har en jättepotential och kommer att vara en betydande del av mikromobilitet i våra städer. Detta är viktigt, och både användare och beslutsfattare förtjänar bättre än slutsatser från missvisande undersökningar när de på olika sätt deltar i branschens utveckling. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.