Debatt
Förskola
3 oktober 2018 kl 11:35

Denna artikel publicerades för ett år sedan

Fördelningen av pengar till förskolorna blir jämnare

Den nya resursfördelningsmodell för förskolan som införs i Göteborgs förskolor har många fördelar, men innebär också vissa utmaningar. I förskoleförvaltningen jobbar vi för att belysa vilka dessa utmaningar är, replikerar förvaltningsdirektör Elisabet Nord till FSO Fria förskolor.

Det här är en opinionstext

Elisabet Nord
förvaltningsdirektör, förskoleförvaltningen Göteborgs Stad

Replik. Den nya resursfördelningsmodellen för förskolan i Göteborg syftar till att alla barn ska få tillgång till undervisning med lika god kvalitet, oavsett om du går i en kommunal eller en fristående förskola.

I de analyser förskoleförvaltningen har gjort ser vi att ett 60-tal fristående förskolor, av totalt 170, kan få mindre pengar när den nya modellen införs vid årsskiftet. Men att utifrån det påstå att 5 000 barn kommer att stå utan förskoleplats i Göteborg, som organisationen Fria förskolor påstår, är en kraftig överdrift. 

I dag går cirka 29 000 barn i förskolan i Göteborg, av dem är det ungefär 4 900 som går i fristående förskolor. De fristående förskolorna och den fristående pedagogiska omsorgen är ett viktigt komplement till den kommunala verksamheten i Göteborgs Stad. Med den nya resursfördelningsmodellen som träder i kraft vid årsskiftet, beslutad av politikerna i förskolenämnden, jämnar vi ut de ekonomiska skillnader som i dag finns mellan de kommunala och de fristående förskolorna i enlighet med Skollagen.

Den nya modellen innebär till exempel att ersättningen per barn, den så kallade barnpengen, nu blir precis lika stor för kommunala förskolor som för fristående. Det innebär också att barnpengen blir olika stor beroende på om ett barn har en deltidsplats eller en heltidsplats på förskolan.

Bland de fristående verksamheterna finns både större affärsdrivande förskolor och småskaliga verksamheter som kooperativ och stiftelser. För små kooperativa verksamheter kan den nya resursfördelningsmodellen innebära att det blir ekonomiskt kännbart om till exempel två eller tre barn får syskon mitt under ett verksamhetsår, eftersom de får mindre pengar när barnen är på förskolan kortare tid. Möjligheten att ta in fler barn är många gånger begränsad. Därför har politikerna i förskolenämnden bett oss tjänstepersoner i förskoleförvaltningen att extra undersöka hur den nya modellen påverkar de så kallade småskaliga verksamheterna.

Redan nu vet vi att ett 60-tal fristående förskolor kan få mindre pengar med den nya modellen och att några av verksamheterna kan få mer pengar än tidigare. Den här resursfördelningsmodellen används redan i många svenska kommuner. Den har många fördelar men innebär också vissa utmaningar. I förskoleförvaltningen jobbar vi för att belysa vilka dessa utmaningar är och de fristående verksamheter som behöver hjälp med att analysera sin ekonomiska situation är välkomna att höra av sig till oss.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 3 oktober 2018 kl 11:35

Skribent

Elisabet Nord
förvaltningsdirektör, förskoleförvaltningen Göteborgs Stad