Debatt
Parkering
27 september 2018 kl 14:54

Denna artikel publicerades för ett år sedan

Förbered städerna för framtidens behov av bilar

Den egna bilen kommer i framtiden att ersättas av olika mobilitetstjänster, som erbjuder tillgång till bil när vi behöver det. Trängseln och utsläppen minskar samtidigt som vi vi behöver färre parkeringsplatser, vilket sänker kostnaden för att bygga nya bostäder, skriver Helena Olsson Fastighetsägarna Stockholm. 

Det här är en opinionstext

Digitala mobilitetstjänster, autonoma fordon, elfordon och delningsekonomi, är en del av lösningen på våra behov av resor i framtiden. Möjligheterna är många men vi når inte en önskad utveckling per automatik.

När trängseln ökar och markvärdena stiger i våra växande storstadsregioner tilltar behovet av att främja framkomlighet och att använda gatumarken på bästa sätt, till förmån för människor och fordon i rörelse.

Parkering blir ofrånkomligen en central fråga.

Nya digitala mobilitetstjänster erbjuder tillgång till bil när vi behöver det. Det kommer att leda till att färre äger en egen bil i framtiden. Färre bilar kräver färre kostsamma parkeringsplatser. Det betyder att vi kan minska trängseln och utsläppen, samtidigt som vi sänker kostnaden för att bygga nya bostäder och använder marken mer effektivt.

En ny parkeringsplats i garage kostar strax under en halv miljon kronor, en kostnad som betalas av alla som flyttar in i en nybyggd fastighet oavsett om de har bil eller inte.

Utmaningen är att möta dagens behov och samtidigt vara redo för andra behov i framtiden. Staten och kommunerna tar fram visioner om smarta städer och fossiloberoende fordon, men i det löpande arbetet gör man som man alltid har gjort. Dagens kommunala krav på mängden parkeringsplatser i nyproduktion, p-tal, är ett sådant exempel.

Parkeringar i garage under hus är dyra och gör att byggkostnaderna ökar, och att risken ökar för att vissa projekt inte ens blir av på grund av att det inte blir ekonomi i dem. Parkeringar på gatorna tar upp värdefull mark i vårt offentliga rum. 

Fastighetsägare och byggherrar kan bidra till utvecklingen. Men nyckeln till lösning finns dock hos kommunerna.

För det första, behövs det målstyrning i stället för prognosstyrning. Vi behöver på regional nivå bestämma oss för vilka storstadsregioner vi vill ha. Utifrån ett sådant mål behövs en plan för att nå dit. Vi bygger framtiden idag.

För det andra, bör kommunerna avskaffa parkeringspolicyn och ersatta den med en mobilitetspolicy. Så har de gjort i Sundbyberg. Då sätts fokus på människors möjlighet att kunna förflytta sig i stället för att ställa olika transportslag mot varandra. Detta borde fler kommuner ta efter.

För det tredje behövs fler pilotprojekt. Vi måste testa när vi bygger nytt. Nyproduktionen utgör endast cirka en procent av det totala beståndet. Det behövs ökat mod för att pröva nya lösningar.

Faktum är att framtiden redan är här. I höst kan 200 hushåll i Stockholm testa ett skräddarsytt abonnemang som täcker allt från jobbresor till helgens besök i fritidshuset i ett pilotförsök med kombinerad mobilitet som drivs av företaget UbiGo i samarbete med Storstockholms Lokaltrafik och Stockholms stad.

Poängen med mobilitetstjänster är att ge människor bättre förutsättningar för resor i vardag, helg och semester utan att driva fler bilresor. Därför måste kollektivtrafiken vara stommen i en sådan modell.

Nu behöver vi en seriös diskussion om vad parkering kostar i nyproduktion av bostäder och vad det kostar att äga en bil. Vi på Fastighetsägarna Stockholm är beredda att ta vårt ansvar för att bidra till en utveckling mot fler mobilitetstjänster. Men det är kommuner och myndigheter som ansvarar för helheten och sätter spelreglerna.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.