Debatt
Almedalen
29 juni 2016 kl 10:52

Denna artikel publicerades för 4 år sedan

Följ danska exemplet för att vässa Almedalen

Det danska Folkemødet på Bornholm med öl och pölse står i bjärt kontrast till Almedalens stängda branschmingel med rosévin. Vi måste vårda den hyllning till demokratin som Almedalsveckan är och bättre kommunicera till allmänheten att nästan alla arrangemang är öppna för alla och kostnadsfria. Veckan måste dessutom kortas.

Det här är en opinionstext

Frida Berg
vd & partner kommunikationsbyrån Geelmuyden Kiese

Dags igen för Almedalsvecka i Visby. Ofta kallas veckan för ”demokratifestival” och hyllas för att den samlar alla demokratiska idéer på en plats. På senare år har dock det folkliga deltagandet i Almedalsveckan blivit allt mindre och samtidigt blir intresseorganisationer, PR-byråer och kommersiella aktörer en mer dominerande del. Almedalsveckan behöver kortas, vässas och demokratiseras för att återigen bli en demokratifestival för alla.

Almedalsveckan slår i år nytt rekord med över 3700 inplanerade evenemang under veckan. Samtidigt riskerar antalet besökare för andra året i rad att minska jämfört med rekordnoteringen 2014 på ca 35 000 besökare. Antalet journalister under Almedalsveckan har också sjunkit från 866 till 688 mellan 2014 och 2015. Är detta bara en tillfällig nedgång under ett mellanvalsår?

Folkemødet på danska Bornholm har bara funnits i fem år, men besöktes i år av cirka 100 000 personer. Nästan hälften av besökarna var enligt en deltagarundersökning allmänhet. Samtal om demokrati och folkstyre, flankerat av öl och pölse, står i bjärt kontrast till stängda branschmingel med rosévin. Mycket tyder på att Almedalsveckan blir mer och mer exkluderande för medborgare och mer av ett jippo för intresseorganisationer, PR-byråer och kommersiella aktörer.

Årets Almedalsvecka sträcker sig över åtta dagar. Nästan ingen av deltagarna är där under hela perioden och knappast någon på hemmaplan orkar följa den politiska debatten under hela veckan. Almedalsveckan följer själv inte upp vem som besöker den och varför, men det mesta tyder på att en försvinnande liten andel av besökarna är en politiskt intresserad allmänhet. På Folkemødet och Arendalsuka, den danska och norska motsvarigheten, talar flera partiledare per dag och politikerveckorna begränsas till fyra respektive sex dagar.

Almedalsveckan skulle tjäna på att begränsa antalet dagar till ungefär hälften av de åtta dagar det är i dag för att främja en mer koncentrerad bevakning och större möjlighet till deltagande från vanliga väljare och mindre kapitalstarka debattörer.

Ett stort problem för resurssvaga aktörer är att hitta ett boende under Almedalsveckan. En vanlig lägenhet på gångavstånd från centrala Visby kan kosta tiotusentals kronor för en vecka. På Folkemødet däremot har Bornholms kommun ordnat campingplatser på gångavstånd från arrangemanget så att allmänheten kan bo bra och billigt. Sådana initiativ borde även arrangörerna av Almedalsveckan satsa på.

I stort sett alla seminarier och många mingel under Almedalsveckan är kostnadsfria och öppna för allmänheten. Detta känner en van almedalsbesökare till, men den som funderar på att åka för första gången eller bara är intresserad av politik är det inte tydligt. Almedalsveckan är i behov av en effektiv kommunikationsinsats riktad till allmänheten för att informera om att de har minst lika stor anledning att vara i Visby under veckan som ”proffsen”. Det bör inte vara storleken på plånboken som avgör om man får genomslag, utan styrkan i idén.

Vi måste vårda den hyllning till demokratin som Almedalsveckan är. För att göra det behöver vi begränsa antalet dagar, ordna bra och billiga boenden i centrala Visby samt kommunicera bättre till allmänheten om att nästan alla arrangemang är öppna för alla och kostnadsfria. Gör vi det så kan Almedalsveckan fortsätta vara en demokratifestival för alla. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 29 juni 2016 kl 10:52
Uppdaterad: 29 juni 2016 kl 13:44

Skribent

Frida Berg
vd & partner kommunikationsbyrån Geelmuyden Kiese