Tågtrafik

Fler pendeltåg ger snabb samhällsnytta för pengarna

Äntligen är Citybanan på plats. Men hittills har den nya tågtunneln inte lett till den ökning i pendeltågsavgångar som man räknat med. Nu behöver Trafikverket göra infrastrukturinvesteringar i norra Stockholmsregionen så att Citybanan kan ge alla de positiva effekter vi har väntat på, skriver ledande politiker från Sollentuna, Sigtuna och Upplands Väsby kommun.

Norra Stockholmsregionen växer mycket snabbt, men infrastrukturen har inte hängt med i den snabba utvecklingen. I somras invigdes dock äntligen Citybanan, den är oerhört viktig för regionens utveckling. Den är det största som har hänt Stockholms kollektivtrafik sedan tunnelbanan byggdes. När Trafikverket sammanfattar 2017 kan vi se att punktligheten visserligen ökat för långdistanstågen tack vare Citybanan, men pendeltågen har tvärtom blivit mer försenade.

Antalet tåg per timme genom tunneln blev betydligt färre än vad som stod i Trafikverkets järnvägsbeskrivning. SL ansökte inför 2018 om färre pendeltågsavgångar än beräknat. Gränsen som Trafikverket har godkänt är maximalt 16 tåg per timme genom Citybanan i vardera riktningen. Ambitionerna med skip stop-trafiken var att förkorta restiderna genom att ha tåg som inte stannar på alla stationer, utan att det skulle påverka de övriga stationerna negativt. Tyvärr har detta inte blivit verklighet.

Problemet är att delar av infrastrukturen norr om Stockholm inte har kapacitet för den intensiva spårtrafiken, vilket innebär att flaskhalsen har flyttats längre ut i regionen. Långsamma godståg trängs i dag på samma spår som pendeltåg och snabbtåg till Arlanda. Det uppstår konflikter och krångliga lösningar när infrastrukturen i norra regionen inte är anpassad för att dra nytta av Citybanans fördelar. Exempelvis har godstågen från Rosersbergs godsterminal i Sigtuna svårt att komma ut på spåren.

Nya spårinvesteringar handlar inte bara om att hantera framtida inflyttning till Stockholmsområdet. Transportbehovet i norra Stockholmsregionen är redan större än vad kollektivtrafiken klarar av. Därför är dessa investeringar samhällsekonomiskt lönsamma här och nu. Att satsa på pendeltågen ger snabbt mycket samhällsnytta för pengarna.

Både Trafikverket och landstinget har konstaterat att det behövs nya vändspår norr om Stockholm. Trafikverket kan då optimera godstrafiken, och landstinget får möjlighet att öka antalet pendeltågsavgångar i hela Stockholmsregionen enligt de ursprungliga planerna för upplägget med en ny pendeltågstrafikering.

En lämplig plats för vändspår finns i Upplands Väsby som ändå är i full färd med att planera för stora infrastruktursatsningar i samband med projektet Väsby Entré. Samtidigt behöver det säkerställas att kapacitet finns på spåren för att utöka antalet pendeltågsavgångar vid stationerna Häggvik, Norrviken, Rotebro, Upplands Väsby, Rosersberg och Märsta i enlighet med tidigare planeringsambitioner.

Plats finns reserverad och nu menar vi att tiden är rätt för Trafikverket att ta de beslut som behövs för att Stockholmsregionen ska kunna växa. Det är först med dessa satsningar som den fulla effekten av bland annat Citybanan kommer fler kommuner i regionen till godo.

Tågpendlare i Stockholms län ska inte behöva stå och trängas i väntan på alltför få pendeltåg. Trafikverket säger sig vilja vara samhällsutvecklare – nu vill vi se att man inte bara reserverar utrymme för framtida satsningar utan också går från ord till handling och tar de nödvändiga besluten. Det är dags att sätta igång med de investeringar som gör att vi kan dra nytta av Citybanans fulla potential.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.