Debatt
Lärarbrist
2 december 2015 kl 10:41

Denna artikel publicerades för 4 år sedan

Fler akademiker i skolan ett sätt bredda läryrket

Det behövs fler vägar in i läraryrket. Ett sätt är att rekrytera toppkandidater med akademisk examen och låta dem jobba som lärare i utsatta områden, enligt modellen Teach for Sweden. Men fler liknande initiativ krävs om vi ska klara lärarbristen.

Det här är en opinionstext

Maria Stockhaus
riksdagsledamot (M)

Enligt Universitetskanslersämbetet utexamineras cirka 8 000 lärare per år, men det räcker inte när behovet de närmaste fem åren är 70 000 nya lärare.

Bristen märks redan nu på många skolor som har svårt att rekrytera. I förra veckan besökte jag en skola på Lidingö som har fyra tjänster utannonserade som de inte får några ansökningar på alls.

Lärarutbildningen har tyvärr inte heller någon större attraktionskraft på de studenter som lämnat gymnasieskolan med bra betyg vilket påverkar kvaliteten på utbildningen och även på de lärare som lämnar utbildningen.

Vi moderater är överens med regeringen om att det behövs fler vägar in i läraryrket. Det är viktigt att också gå från ord till handling.

2011 startade Teach for Sweden (TFS) upp i Sverige. Det är en organisation och ett upplägg för lärarförsörjning som startade i USA 1990.

Grundtanken är att göra skillnad för elever i utsatta områden i skolor med låga resultat. Upplägget är att rekrytera toppkandidater med akademisk examen och låta dem arbeta som lärare i utsatta områden.  

Studenterna genomgår en intensivkurs på sommaren och jobbar sedan 80 procent i skolan och studerar pedagogik och ledarskap de övriga 20 procenten. Modellen är spridd i 35 länder i dagsläget.

Utbildningsutskottet besökte nyligen England där organisationen startade 2001. De lärare vi träffade där var tydliga med att de aldrig skulle ha valt en traditionell lärarutbildning, för tyvärr har lärarutbildningen i England dåligt rykte precis som i Sverige. 

Generellt så stannar cirka 50 procent av de som lämnar programmet i skolans värld, som lärare, skolledare eller förvaltningschefer eller liknande.

I Sverige har än så länge en kull med elva studenter genomgått hela programmet och samtliga undervisar fortfarande. 

I England var det också tydligt att de som lämnat skolans värld och tagit ett arbete i andra sektorer pratade väl om skolan, vilket anses vara en starkt bidragande orsak till att statusen för läraryrket höjts i England.

TFS är ett sätt till fler vägar in i lärarutbildningen som startades med stöd av Alliansregeringen. I Sverige startade TFS 2011 och samarbetar i dag med Högskolan i Karlstad och Högskolan i Halmstad, som står för de akademiska delarna av programmet. 

Om regeringen menar allvar med att höja kompetensen och få fler vägar in i läraryrket måste regeringen stötta fler lösningar som denna. Fördelen med ett program som TFS är att studenterna kommer ut i skolorna direkt, undervisar 80 procent samt får pedagogik- och ledarskapsutbildning de resterande 20 procenten. 

Programmet har utvärderats av extern part med goda resultat och de goda erfarenheterna från resten av världen talar sitt tydliga språk.

Nya vägar in till läraryrket kan också bli en blåslampa till de traditionella lärarutbildningarna för att utveckla och höja kvalitén. 

TFS är ett utmärkt initiativ och ska vi klara att möta lärarbristen så behövs fler initiativ av samma typ. Hur kan vi hitta flera olika vägar in till läraryrket? Kan det finnas möjligheter att växla mellan att jobba i skolan och i näringslivet? Hur kan vi validera olika formera av internationella utbildningar snabbare? 

Alla elever förtjänar att möta en kompetent lärare i sitt klassrum. För att det ska vara en verklighet även i svensk skola i framtiden behöver alla goda krafter samverka och vara öppna för nya lösningar.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 2 december 2015 kl 10:41
Uppdaterad: 2 december 2015 kl 10:45

Skribent

Maria Stockhaus
riksdagsledamot (M)