Debatt
Vinster i välfärden
9 september 2019 kl 15:32

Ett enklare elevunderlag gör att skolan kan gå med vinst

För att göra vinst på en årligen urholkad skolpeng måste aktiebolagsdrivna skolor försäkra sig om ett enklare elevunderlag än i den kommunala skolan, slutreplikerar Marcus Larsson, tankesmedjan Balans.

Det här är en opinionstext

Slutreplik. I min inledande debattartikel argumenterade jag för att aktiebolagsägda friskolor – i tider av kommunala nedskärningar – kommer att öka användandet av urvalsmekanismer för att sortera bort resurskrävande elever. Som exempel tog jag Internationella Engelska skolan (IES) och deras profil att stor del av undervisningen sker på engelska. Jag påstod även att IES har lägre kostnader för lärarlöner än den kommunala skolan.

IES vd Cecilia Marlow svarar att IES varken har lägre löner, lägre lärartäthet och sannolikt heller inte färre svåra elever” samt att ”vinsten behövs för att vi ska kunna fortsätta utveckla svensk skola”. Vem av oss har rätt?

Har IES lägre löner? Enligt Lärarnas Riksförbunds undersökning är snittlönen för lärare på IES skolor i Stockholmsregionen nästan 4 000 kr lägre än snittlönen för kommunalt anställda lärare i Stockholmsregionen. Det finns olika orsaker till att det är så men utan tvekan påverkar det möjligheten att göra vinst.

Har IES lägre lärartäthet? Den genomsnittliga lärartätheten i samtliga kommunala skolor i Stockholm och Göteborg är 13,9 elever per lärare. Den genomsnittliga lärartätheten i IES skolor i Stockholm och Göteborg är 14,7 elever per lärare. Jämför man snittet för den kommunala skolan (12,4) i hela riket mot samtliga IES-skolor (15,5) blir skillnaden ännu tydligare. (Källa Skolverket)

Har IES färre svåra elever? I Skolverkets statistik kan man jämföra ”föräldrars genomsnittliga utbildningsnivå”, ”andel nyinvandrade” och ”andel pojkar” mot rikets genomsnitt. Det här är variabler som används för att beskriva vilka elever som generellt är mer resurskrävande.

Jag konstaterade i min första text att nästan samtliga IES-skolor har föräldrar med högre genomsnittlig utbildningsnivå än kommunala skolans genomsnitt. Utöver det visar Skolverkets statistik att ingen av IES skolor kommer upp i rikets genomsnitt för ”andel nyinvandrade” (7 procent) och att det i 16 av 27 skolor inte finns någon nyinvandrad elev.

När det gäller fördelning mellan könen har 20 av IES skolor en lägre andel pojkar än genomsnittet. Två skolor har samma andel pojkar och bara fem skolor har högre andel pojkar.

Lägre löner, lägre lärartäthet och färre “svåra” elever. Statistiken antyder att Tankesmedjan Balans hade rätt.

Behövs vinsten? Det stämmer att aktiebolag behöver göra vinst och utanför välfärden är inte det ett problem. För att göra vinst på en årligen urholkad skolpeng måste dock aktiebolagsdrivna skolor försäkra sig om ett enklare elevunderlag än i den kommunala skolan.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.