Debatt
Budget 2019
9 april 2019 kl 19:00

Eneroth har en kolonial syn på Norrland

Ingen flygplats i norr har sett röken av den utlovade kompensationen för flygskatten. Ansvarig minister, Tomas Eneroth (S), tycks tro att norrlänningar går på vad som helst.

Det här är en opinionstext

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har svarat för en del märkliga kommentarer och utfästelser som skaver betänkligt om man värnar norra Sverige. 

Till att börja med: När flygskatten infördes utlovade Socialdemokraterna att flygplatser i Norrland skulle kompenseras med 120 miljoner kronor. Det har nu gått ett år och ingen flygplats har sett röken av dessa pengar.

Ansvarig minister, Tomas Eneroth, har tidigare gjort besynnerliga uttalanden som i någon mån får det att framstå som att ministern tror att norrlänningar går på vad som helst.

Exempelvis har snöröjningen – eller avsaknaden av snöröjning – på enskild väg hanterats på precis samma nonchalanta sätt under drygt tre vintrar. Trafikverket gjorde förändringar i sitt sätt att kontrollera tidhållning hos entreprenörer och via hot om stora viten skruvades de ekonomiska riskerna vid en försening upp radikalt. Med effekten att många snöröjare inte längre vågar ta uppdrag på enskilda vägar.

Ministerns insatser så här långt har begränsat sig till att lova runt men hålla tunt.  Inledningsvis påstod Eneroth att det fanns en handlingsplan mellan Riksförbundet Enskilda Vägar och Trafikverket som skulle lösa ut problemet. Det var inte sant.

Därefter dök ministern upp i Västerbottens Folkblad strax före valet och berättade att han lagt ett uppdrag till Trafikverket att utvärdera snöröjningen. Att uppdraget avsåg statlig väg- och järnväg och därmed hade begränsad betydelse för enskilda vägar, lyckades han med klinisk precision undvika att nämna.

Att problemet nu kanske är på väg att lösas kan tillskrivas idogt arbete av Riksförbundet Enskilda Vägar, ett antal olika entreprenörer och att Trafikverket varit öppna för dialog. Ministerns egna bidrag har, som sagt var, mest varit att påstå saker som inte stämmer.

Därför är jag inte särskilt förvånad över att löftet till flygplatserna inte heller har infriats. En snarlik underlighet utspelade sig under förra veckan när SJ skulle presentera sin vision för framtida satsningar på stambanor och valde då att kapa bort hela Norrland. Sverige norr om huvudstaden existerade överhuvudtaget inte.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) valde då enligt SVT att konstatera att ”Norrland är viktigt för mig med basnäringar och besöksnäring”.

Det kan absolut tolkas som en något kolonial syn där Norrland är jätteviktigt att forsla råvaror ifrån – som till stor del beskattas någon annanstans – och som exotiskt besöksmål för den moderna urbana människan eller turister som kan spendera pengar och generera intäkter till staten.

Jag blir inte skogstokig av uttalandet. Det är mest bara extremt tröttsamt när makthavare i huvudstaden anlägger ett perspektiv om vad norra Sverige kan berika resten av landet med. Det ligger tyvärr helt i linje med de lågt ställda förväntningar jag har på Socialdemokraterna, Stefan Löfven och hans ministrar. Den socialistiska centraliseringsagendan har under hela min livstid byggt på beskattning där ekonomiska resurser inte tillåtas stanna lokalt, utan de styrs mot statskassan istället.

Det förskjuter makt från det lokala planet till staten och skapar möjligheten för den som regerar att använda landsbygdens egna pengar för att köpa sig uppskattning. Det är precis det man försökt göra när man utlovat statligt stöd som kompensation för införandet av flygskatten.

Statligt stöd i all ära, det ändrar inte på grundförutsättningarna utan blir i bästa fall bara ett plåster på såren. Det blir dessutom ett väldigt dåligt plåster när löftena stannar vid att vara just löften. Det är faktiskt orimligt dåligt.

Det är dags för regeringen att öppna plånboken och göra rätt för sig.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.