Skola

Elevernas bästa måste styra skolan

Problemet med Bo Janssons erbjudande om hjälp till landets kommunpolitiker med att ta sitt ansvar för skolan är att en sådan hjälp inte gagnar eleverna. Och det är väl ändå dem som skolan är till för, replikerar Maria Stockhaus.

Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund, erbjuder i sin artikel i Dagens Samhälle 10 oktober landets kommunpolitiker hjälp med att ta sitt ansvar för skolan. Det är en omskrivning för att staten ska ta över finansieringen av skolan. Ökad likvärdighet nås bäst genom att förbättra kvaliteten i undervisningen i varje klassrum, inte genom att centralisera skolan. Det är inte en paroll, det är vad forskningen säger. Det finns helt enkelt ingen forskning och inga studier som kan visa att försämrade studieresultat beror på kommunaliseringen.

Elevernas bästa ska ligga till grund för hur skolan organiseras. Det vore ett oansvarigt vågspel att lägga tid och enorma resurser på en onödig reform. Släng inte de tiotusentals timmarna och miljontals kronorna i sjön. Utveckla istället den skola vi har i dag. Det stämmer att likvärdigheten i svensk skola minskar. Det är allvarligt. Men skillnaderna mellan kommunerna, som har minskat, handlar bara om drygt tre procent av skillnaderna. Och närmare 80 procent av skillnaderna i resultat förklaras av skillnader inom samma skola. Det är således lärarens skicklighet, inte i vilken kommun du bor i, som är nyckeln till goda resultat.

Det finns inga studier som visar hur staten skulle vara bättre på att garantera likvärdigheten än kommunerna. En färsk rapport från Statskontorets visar att skillnaderna mellan kommunernas resurstilldelning till skolorna är mindre i dag än innan kommunaliseringen. Kommunerna fördelar alltmer resurser efter elevernas socioekonomiska bakgrund. Skolverket pekar i första hand på den ökade segregationen i samhället som orsak till skolans bristande likvärdighet. Det håller inte att diskutera likvärdighet som om skolan vore en ö, isolerad från ett samhälle som ser helt annorlunda ut jämfört med för 25 år sedan.

LR ropar på nationell finansiering, men lyckas inte förklara hur det ska gå till. De går tvärt emot Skolverket vilka i en ny rapport ordagrant skriver att det ”optimala sättet att fördela resurser på, med avseende på likvärdighet och studieresultat, formas av kommunen själv”.

Bilden av skolan är inte svart eller vit. Samtidigt som tusentals lärare, skolledare och elever gör ett fantastiskt arbete varje dag så har skolan många utmaningar. Det finns brister som måste åtgärdas. Alla kommuner och skolor kan alltid bli bättre. För att utveckla skolan och råda bot på skillnader mellan kommuner driver SKL flera utvecklingsprojekt. De fyra största handlar om matematik, effektivare arbetssätt, motverka gymnasieavhopp och bättre psykisk hälsa bland barn och unga. Vi tar också fram Öppna jämförelser som en sporre för förbättring.

SKL diskuterar gärna – både med LR och med andra aktörer – hur kvalitet och likvärdighet i skolan kan stärkas. Nästa steg är att enas om åtgärder. Men då behöver vi utgå från fakta, inte lösa tyckanden. Ökad statlig styrning löser inte skolans utmaningar. Bara för att man säger samma sak flera gånger blir det inte mer sant.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.