Debatt
Spelberoende
24 augusti 2015 kl 10:43

Denna artikel publicerades för 5 år sedan

”Ducka inte för frågan om konsumentskyddet”

Försiktighetsprincipen måste råda för marknadsföring av mer riskfyllda spel. Vi sätter fokus på ett starkt konsumentskydd och etisk marknadsföring, i dag här och nu, skriver Maria Lindström, generalsekreterare Spelbranschens etiska råd.

Det här är en opinionstext

Maria Lindström
generalsekreterare för Spelbranschens Etiska Råd, SPER

REPLIK. BOS generalsekreterare (DS 19/8) kritiserar mig för att inte driva frågan om licensmarknad för spel. Det stämmer att SPER inte pläderar vare sig för eller emot ett licenssystem. Det vi vill belysa är situationen vad gäller spelansvar och marknadsföring inom spelbranschen, här och nu.

I sin replik tar Gustaf Hoffstedt inte upp den viktiga frågan om just innehållet i reklamen för nätkasinon. Han inriktar sig i stället på frågan om licensmarknad vs monopol. 

Det går inte att gömma undan problemet med oetisk marknadsföring bakom en diskussion om licensmarknad. Det går inte heller att skylla på Svenska Spel. Att Svenska Spel har en ansökan inne hos regeringen om nätkasino kan ju knappast vara en ursäkt för de oreglerade att ofta utforma marknadsföring för nätkasino på ett sätt som är skadligt för konsumenten?

Oavsett hur regleringen ser ut i dag och kommer att se ut framöver måste ett starkt konsumentskydd vara en grundbult.

LÄS MER: Massiv reklam för nätkasino sätter etiken ur spel. 

En viktig del i ett gott konsumentskydd är frågorna om spelansvar och marknadsföring. Då måste man ställa sig frågan, hur ser det ut i dag på dessa punkter? Tyvärr verkar många av de oreglerade bolagen inte ha etik och konsumentskydd i åtanke när de utformar sina reklamkampanjer. 

I åldersgruppen män 18-24 år kan så många som tio procent ha spelproblem. Dessutom kan du blixtsnabbt spela bort pengar och bli skuldsatt även om du inte är spelberoende. Individen drabbas hårt, för lång tid framöver.

I ljuset av detta måste vi diskutera konsumentskydd och på vilket sätt spelprodukter ska få marknadsföras. Det går inte att ducka för situationen med aggressiv marknadsföring för nätkasinon genom att bara peka på hur marknaden ska omregleras om tre-fyra år. 

BOS generalsekreterare nämner ordet EU-licens. För ordningens skull måste jag påpeka: Det finns inget som heter EU-licens. EU utfärdar inga licenser på spelmarknaden. Det som förekommer är att BOS medlemmar har licens från något annat EU-land, som Malta.

Vi anser att försiktighetsprincipen måste råda för marknadsföring av mer riskfyllda spel. Vi sätter fokus på ett starkt konsumentskydd och etisk marknadsföring, i dag här och nu.

Vi hoppas att andra delar vår åsikt och vågar stå upp för ett starkt konsumentskydd och sund marknadsföring. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 24 augusti 2015 kl 10:43
Uppdaterad: 24 augusti 2015 kl 10:48

Skribent

Maria Lindström
generalsekreterare för Spelbranschens Etiska Råd, SPER