Pedagogik

”Du lever inte i vår verklighet”

Hans-Lennart Schylberg, förvaltningschef på Barn och utbildning i Uddevalla bemöter vår debattartikel och skriver att det är viktigt att utveckla det pedagogiska ledarskapet. Samtidigt ställer han sig frågande till de kritiska fackliga reaktionerna kring detta. Vi frågar oss om vi och Hans-Lennart Schylberg lever i samma verklighet? Låt oss återigen vara mycket tydliga om vad detta handlar om. Det handlar om vår arbetsmiljö, ingenting annat, skriver Gunnar Hermansson, Lärarnas Riksförbund och Eva Carlsson, Lärarförbundet. 

SLUTREPLIK: Vi har redan ett tiotal olika digitala plattformar och verktyg. Många av dessa med möjligheter och funktioner som väl hanterar all form av kommunikation mellan elev-lärare och lärare-rektor och föräldrar.

Vad gäller appen LoopMe hänvisar förvaltningschef Hans-Lennart Schylberg till att många lärare har varit involverade samt sin egen lärarerfarenhet som inspirationskälla. Sanningen är den att två lärare inom den nationella lärlingsutbildningen har varit mycket aktiva kring projektet med appen LoopMe med goda resultat inom sin verksamhet. Det är glädjande och mycket bra. Övriga drygt 1000 lärare vet överhuvudtaget inte vad detta projekt är. Än mindre vad det skall användas till. Den andra aspekten som nämns, är att förvaltningschefen inspirerats mot bakgrund av sin egen lärarerfarenhet. Det får man ha respekt för. Problemet är bara att den digitala stressen nog inte var lika påtaglig på 1980-talet.

Läs också

Vad gäller förankringsprocessen så sägs denna vara exceptionellt god. Märkligt att vi kan ha så olika syn på det. I början på sommaren presenterades detta som en av två vägar att hantera kommande besparingar. När innehåll och information om vilken metod som skulle användas kom var vi fackliga kritiska mot att ytterligare ett digitalt kommunikationsverktyg skulle läggas till. Men innan vi visste ordet av hade nämnden fattat beslut att avsätta avsevärda ekonomiska ramar och anlita företaget Me Analytics AB.

Den politiska nämnden blev först medveten om lärarfackens inställning när vi själva muntligen informerade dem om våra synpunkter. Beslutet fattades ändå.

Vad beträffar det pedagogiska ledarskapet insinueras att facken möjligen ifrågasätter detta.

Javisst gör vi det, och det måste alltid diskuteras, även fortsättningsvis. Det är en stor och viktig fråga. Men det ska inte göras utifrån insinuanta påståenden om rädsla för intervenering av lärarprofessionen. Nej, det måste göras utifrån vilka möjligheter rektor har för att utöva ett pedagogiskt ledarskap. Vilka förutsättningar en rektor har med 50 medarbetare, höga krav på ekonomi och måluppfyllelse att även ta på sig rollen som klinisk forskningsledare.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.