Debatt
Pisa
21 september 2015 kl 15:33

Denna artikel publicerades för 4 år sedan

”Debatten om datorer i skolan smått absurd”

Vi befinner oss mitt i en transformation till ett helt nytt samhälle där digitaliseringen beskrivs som katalysatorn, möjliggöraren och motorn. Vi på Mattecentrum är övertygade om att IT har en enorm potential som pedagogiskt verktyg och bidrar gärna med vår kunskap och våra erfarenheter.

Det här är en opinionstext

Resultatet av det digitala Pisa-testet, som presenterades i förra veckan, har väckt röster som ifrågasätter datorernas plats i undervisningen. Resultatet var helt klart nedslående då Sverige hamnar i kategorin ”klart under OECD-snittet” i matematik.

Det är dock fel att dra slutsatsen att svenska skolors och elevers goda tillgång till datorer leder till lägre kunskapsnivåer. Tvärtom kan den höga datortillgången bidra till att svenska elever i betydligt större utsträckning än i dag uppnår kunskapsmålen.

Svenska skolan behöver ta tillvara och omfamna den tekniska utvecklingens möjligheter. Låt debatten handla om hur vi gör detta, i stället för att rikta udden mot användningen av datorer i undervisningen.

Tillgången till läsplattor och elevdatorer har ökat kraftigt de senaste åren. Skolverkets senaste uppföljning av IT-användning och IT-kompetens bekräftade detta, men också att elevernas IT-användning till stor del bestod av att använda datorer som skrivmaskiner eller för att söka information på nätet.

Den svenska skolan behöver kraftigt förbättra användningen av datorer som pedagogiska verktyg, inte minst i matematikundervisningen. Webbverktyg, program och appar har stor potential inom matematikundervisningen.

Likt ett bibliotek utan böcker så saknar datorer utan bra digitala läromedel de pedagogiska aspekterna som leder till kunskapsutveckling.

Vi på Mattecentrum har sedan 2008 erbjudit gratis hjälp i matematik till elever och studenter i Sverige. I dag hjälper vi över 200 000 barn och ungdomar varje månad.

Många av dem använder vårt prisbelönta webbaserade pluggverktyg Matteboken.se, som erbjuder hjälp dygnet runt. Där finner elever såväl teori och räkneövningar som videolektioner och ett forum där man kan ställa frågor.

Vi har dessutom utvecklat verktyget Formelsamlingen.se som är en komplett formelsamling med formler inom matte, fysik och kemi.

Genom att länka ihop matematik med digitaliseringens möjligheter kan skolan dessutom bidra till att Sveriges roll som en ledande IT-nation befästs.

Kopplingen mellan matematik och programmering är intimt sammanflätad. Därför arbetar också vår systerförening Kodcentrum aktivt med att introducera barn i åldrarna 9 till 13 år i programmering.

Det är viktigt att komma ihåg att för barn som börjar skolan i dag är datorer något högst naturligt, något som alltid funnits där.

Debatten kring datorns roll i undervisningen blir också smått absurd när vi blickar ut mot omvärlden. Vi befinner oss mitt i en transformation till ett helt nytt samhälle där digitaliseringen beskrivs som katalysatorn, möjliggöraren och motorn.

Det sker stora förändringar inom nästan alla områden, vilket gör att vi gör saker på nya sätt och att vi också kan göra helt nya saker.

Mattecentrum driver över hundra räknestugor i veckan, från Malmö i söder till Luleå i norr. Vid dessa erbjuder engagerade volontärer individuell hjälp med matematik.

Många volontärer studerar eller arbetar dessutom inom IT-sektorn och har därför lätt att se och dra nytta av kopplingarna mellan matematik och IT.

Skolverket har sedan i somras ett uppdrag att utveckla ett nationellt skolutvecklingsprogram där IT som pedagogiskt verktyg är nyckelfrågan.

Vi på Mattecentrum är övertygade om att IT har en enorm potential som pedagogiskt verktyg och vi bidrar gärna med vår kunskap och våra erfarenheter i Skolverkets arbete.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.