Ambulanssjukvård

Därför är det dags att lägga ned Svenskt Ambulansflyg

Att landsting och regioner lånar pengar för att köpa in dyra ambulansflygplan är inte ansvarsfullt. Det tillhör inte heller regioner och landstings kärnuppgift att äga och driva flygplansverksamhet.

Sedan 2015 är Sveriges 21 regioner och landsting medlemmar i kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, med målet att på sikt äga och bedriva ambulansflygverksamhet i egen regi. Efter flera försök med misslyckade upphandlingar är det dags att lägga ned projektet.

Häromveckan beslutade förvaltningsrätten i Uppsala att Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflygs upphandling av sex jetflygplan inte hade gått rätt till. Endast ett anbud kom in i samband med upphandlingen. Svenskt Ambulansflyg gick vidare med anbudet men förändrade villkoren i så pass stor utsträckning att förvaltningsrätten ansåg att upphandlingen därmed hade kunnat angå en vidare krets av leverantörer. Därför måste upphandlingen göras om. Domen är ett led i en dåligt underbyggd process för ett stort och kostsamt politiskt projekt, där skattebetalarnas pengar kastas in i en riskfylld mångmiljonaffär.

Alla landsting och regioner är Medlemmar i kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg. Det politiska motståndet har funnits, men varit begränsat då endast Alliansen i Skåne och Kristdemokraterna i Västerbotten varit emot. Idén om att samarbeta mer över gränserna är vi i grunden positiva till.

Kristdemokraterna vill stärka den statliga styrningen av vården och avskaffa landstingens och regionernas sjukvårdsansvar för att kunna öka jämlikheten i vården och effektivisera användningen av medborgarnas skattemedel. Men det är inte ett ändamålsenligt sätt att använda skattebetalarnas pengar på när 21 sjukvårdshuvudmän går ihop och köper in flygplan för 700 miljoner. Det tillhör inte regioner och landstings kärnuppgift att äga och driva flygplansverksamhet.

Ambulansflyg används främst för planerade transporter av patienter och organ. Vid akuta tillbud, till exempel vid olyckor i vildmarken, är ambulanshelikopter det bästa transportsättet. Det har tidigare fungerat utmärkt för landstingen att köpa in ambulansflyg av entreprenörer som finns på marknaden. Upphandlingen, den tredje i raden, är bara det senaste problemet för kommunalförbundet.

Förra året gick Svenskt Ambulansflyg till sina ägare, landstingen, och bad om mer pengar. För tre år sedan hette det att man skulle låna max 600 miljoner kronor. Nu blev det närmare 700 miljoner kronor till år 2020. Samtidigt kom det fram att upphandlingsspecifikationen pekar ut att det är dyra jetplan som ska köpas in och inte propellerplan. Det må vara förenat med mer prestige att äga jetplan, men ekonomiskt blir det väsentligt dyrare.

Regionernas och landstingens ekonomi är redan ansträngd i större delen av Sverige. Sjukvården står inför stora utmaningar med många fler äldre, långa vårdköer, svårigheter att anställa specialiserad sjukvårdspersonal och dålig tillgänglighet. Att landsting och regioner i det läget lånar pengar för att köpa in dyra flygplan är inte ansvarsfullt.

Landstingens och regionernas spetskompetens ligger i att bedriva sjukvård, inte att äga flygplan och bedriva flygverksamhet. Artikelns undertecknare lämnar nu uppdrag som gruppledare i regioner och landsting där Kristdemokraterna har tagit ställning emot kommunalförbundet Svenskt ambulansflyg. Nu vill vi rikta en uppmaning till hela landstings- och regionsverige: Det är dags att lägga ned kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.