Landsbygd

Dags för en landsbygdsreform

Nationella politiska beslut har drabbat landsbygden på ett negativt sätt. Ambitionen har säkert varit god, men konsekvenserna är nu så stora att en landsbygdsreform är nödvändig, skriver Conny Brännberg (KD)regionpolitiker i Västra Götalandsregionen.

Den svenska landsbygden utarmas. Städerna växer och väldigt mycket av det som är politiska dagsfrågor har enbart ett stadsperspektiv. Ibland kan man uppfatta att landsbygden är bortglömd av politiker.

Politiska ambitioner om att främja klimat och miljö är både hedervärt och nödvändigt. Etanol skulle bli framtidens bränsle, enligt politikerna. Marknaden ställde sig tveksam och därför blev det politiska beslutet att lagstiftning skulle styra beteendet. Bensinmackarna tvingades att införa E85. Kostnaden för detta var så stor att många mackägare inte hade råd att behålla sin tappstation. Över hela landet försvann försäljning av alla drivmedel.

Många tappar var drivna av ortens handlare. Affären var ofta en mötesplats och stärkte den sociala samvaron i bygden. Då kom nästa politiska idé. Konkurrensen skulle öka och upphandling blev metoden. Lanthandlaren utkonkurrerades av posten som vann upphandlingar och kunden fick varuleveranser direkt i brevlådan. Service för vissa, men ännu en inkomst försvann från lanthandeln.

Upphandlingsivern fortsatte också avseende skolbussar. Elever skulle åka säkrare och på tider som politiker bestämde. Att åka vanliga bussar var inte gångbart utan särskilda turer skulle införas. Tanken var god, men i slutändan blev eleverna  tvungna att åka med den bestämda bussen. Föräldrarna fick skjutsa i allt större utsträckning till träning och musik/kulturskolan. Eftersom det inte längre är politiskt korrekt att åka bil, var det otänkbart att ge skjutsande föräldrar något reseavdrag. Det hade i stället varit naturligt att föräldrarna fick en premie för att de tog ett större ansvar för sina barn.

Lite hoppfullt var det ändå inför denna mandatperiod då bensinskatten inte skulle höjas. Men det var bara något som gällde under valrörelsen. Nu handlar det politiska retoriken om elcyklar och om att åka tunnelbana. För oss som bor utanför storstäderna känns det som att statsråden inte har någon som helst kolla på landsbygdens situation. För många känns det nästan som ett hån när man hör: ”Du vet väl att vi subventionerar dina möjligheter att köpa en elcykel?”

På många sätt har politiker distanserat sig från väljarnas vardagssituationer och i synnerhet har det skett ett svek mot de väljare som valt att bo utanför de stora städerna.

Det är dags för en omfattande reform som gynnar landsbygden. Den måste omfatta nya skatteregler, servicetänkande och ett utbildningsperspektiv. Det får inte ske fler nedläggningar av butiker, skolor, vårdcentraler, banker, postkontor och andra samhälleliga funktioner. Kollektivtrafiken måste prioriteras.

Inför höstens val måste det ställas krav på de politiker som kandiderar. Stad och land måste existera i samverkan. Urbaniseringen har en kraft i sig och nu måste landsbygden få ökat stöd.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.