Trafik

”Dags att tänka nytt kring framtidens resande”

Denna vecka samlas kollektivtrafikens främsta företrädare från hela världen i Stockholm på världskongress. Kollektivtrafiken är nödvändig för att våra städer ska utvecklas.  Samtidigt växer nya resetjänster som elsparkscyklar, bilpooler och självkörande fordon fram. Här finns en stor potential att dra nytta av i en allt mer globaliserad, uppkopplad och digital omvärld, skriver Kristoffer Tamsons (M) tillsammans med vd:n för UbiGo och Nobina Technology. 

Även om många fortfarande vill äga en egen bil, minskar detta och allt fler önskar att det bara ska vara enkelt att ta sig dit man behöver när man behöver det – gärna utan att behöva betala själva bilen och det som hör till den.

En av de senaste trenderna kallas mobilitet som tjänst och kan liknas vid Spotify för vardagsresande. Alla i ett hushåll kan då få tillgång till den kollektivtrafik, pool- och hyrbil, taxi, cykel och elsparkscykel de behöver, allt i en app, allt på en faktura. 

Den här typen av tjänst finns än så länge bara i ett fåtal europeiska städer, däribland Stockholm. Ett skäl är att det kräver en samverkan i en transportbransch som präglas av små marginaler, stuprörstänkande där många aktörer hellre håller hårt i det man har än är med och skapar något större.

Samtidigt är det avgörande att det blir enklare att välja aktiva och mer hållbara färdmedel om fler ska kunna bidra till att minska resornas påverkan på klimat, luftkvalitet och trängsel. I det har kollektivtrafiken en nyckelroll.

Sveriges kollektivtrafikmyndigheter, med SL i spetsen, har börjat öppna upp för att andra ska kunna sälja deras digitala biljetter som del av paketerade tjänster. Målet är att fler ska resa oftare med kollektivtrafiken, framförallt genom att nå nya kundgrupper såsom bilägare. Men rätt utformat kan det också betyda att många väljer att cykla eller resa senare vissa dagar och på så sätt avlastar kollektivtrafiken.

Ytterst handlar det om att kollektivtrafiken ska vara relevant för alla invånare, besökare och verksamheter i en stad. Då krävs tre saker: 

  • En hög kvalitet och kapacitet hos själva kollektivtrafiken. Vi vet redan idag vad det betyder i form av restid, turtäthet, pålitlighet, fordon och bekvämlighet.
  • Att det är smidigt att byta till och från kollektivtrafiken, vare sig man kommer med cykel, bil, elsparkcykel eller ett självkörande fordon om några år.
  • Att kollektivtrafiken även mentalt och betalningsmässigt hänger ihop med olika individuella och kommersiella resetjänster. Man ska inte behöva lära sig massa olika appar och avtalsvillkor. 

Det är det sistnämnda som gör det viktigt att kollektivtrafiken öppnar för samarbeten. Kanske behövs en månadspott med dygnsbiljetter att dela på i hushållet som del av ett mobilitetsabonnemang. Även för enskilda resor ska kollektivtrafiken alltid kunna finnas med – i konsert- och konferensbiljetten, i hotellvistelsen och restaurangbesöket, i turistresan.

Sverige går mot det som kallas den frihetliga modellen, att en kollektivtrafikmyndighet ställer tydliga och rättvisa krav på återförsäljare, men att kundanpassningen lämnas till privata spelare.

Det skapar inte bara en mer konkurrenskraftig tjänst för resenärer och skattebetalare för fortsatt gynnande av mänskligt liv och rörelse, det skapar också kunskap och exportpotential till övriga världen där Sverige bör ta på sig ledartröjan och visa vägen. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.