Kollektivtrafik

”Dags att sänka priset på SL:s fritidsbiljett”

I det moderatstyrda Stockholms län växer klyftorna och länet glider isär. Det får konsekvenser för många familjer som har svårt att få ekonomin att gå ihop. Vår reform motverkar de ökande klyftorna, hjälper barnfamiljer att planera sin ekonomi och ökar friheten för barn och ungdomar.

För många barn är höstterminen en spännande tid med kära återseenden, nya kompisar och efterlängtade träningspass. För många föräldrar innebär det ett pusslande med att få hämtning och lämning att funka med allt annat vardagarna fylls med. SL:s fritidskort löser logistiken för många familjer.

Fritidskortet är en av SL:s smartaste biljetter. Många barn får skolkort av sin kommun och åker gratis med kollektivtrafiken till och från skolan. Fritidsbiljetten gäller för all tid när skolkortet inte gäller och gör det möjligt att åka kollektivt till fritidsaktiviteter.

Men det finns en mörkare sida. I det moderatstyrda Stockholms län växer klyftorna och länet glider isär. Privatiseringshetsen i vården gör att ojämlikheten i hälsa ökar och tillgången till snabb och bra vård är bäst i länets rikare delar. Dyra prestigebyggen och konsultnotor gör att kollektivtrafiken inte kunnat byggas ut och underhållits i den takt som behövts. Följden har blivit ökad trängsel och höjda biljettpriser.

Att länets dras isär får verkliga konsekvenser. För många familjer är det svårt att få ekonomin att gå ihop när barnen behöver nya skor och väskor, har vuxit ur träningsutrustningen eller vill börja med någon ny aktivitet. Till detta läggs barnens resor. Ett terminskort kostar 760 kronor och även för den barnfamilj som har två föräldrar med jobb blir det kännbart med alla utgifter som kommer i början av terminen.

För många familjer blir det helt enkelt för mycket utgifter under en och samma månad. Då är det lätt att bilen blir lösningen. För alla de familjer som inte har bil kan kanske barnen helt enkelt inte åka till sina fritidsaktiviteter. Priset för Moderaternas privatiseringsiver och blinda tro på att konsulter löser alla problem betalas inte bara av patienter som inte får vård, utan även av barn och unga som tvingas stanna hemma när pengarna inte räcker till SL-biljetter.

För oss är det självklart att alla barn har rätt till en aktiv fritid. Därför lägger vi förslag som binder ihop länet igen, som underlättar för barnfamiljernas ekonomi och planering, samtidigt som förslagen bidrar till ett ökat kollektivt resande.

  • Gör om fritidskortet till ett 30-dagarskort. Genom att göra om fritidskortet till ett 30-dagarskort ges fler familjer förutsättningar att köpa fritidskort och fler barn kan resa med kollektivtrafiken på sin fritid. Dessutom kan familjerna planera sitt resande på ett bättre sätt och behöver inte binda upp sig för en biljett som gäller hela terminen.
  • Sänk priset till 150 kronor per månad. Med dagens system blir fritidsbiljetten billigare ju längre tid man binder upp sig på. Det missgynnar de familjer som har svårt att lägga ut en stor summa pengar i början av varje termin. Idag kostar ett terminskort motsvarande 168 kronor per månad, medan ett 90-dagarskort kostar motsvarande 220 kronor per månad. Med ett enhetligt pris på 150 kronor blir det billigare för alla, samtidigt som varje familj själv kan välja om terminskort eller 30-dagarskort passar dem bäst.

Vi har en reform som motverkar de ökande klyftorna, hjälper barnfamiljer att planera sin ekonomi, ger positiva effekter för klimatet och ökar friheten för barn och ungdomar. Vi vill göra SL:s smartaste biljett ännu smartare.

Men istället för detta ser vi hur Moderaternas brist på handlingskraft leder till ännu en terminsstart där klyftorna växer lite mer, och länet dras ännu lite mer isär, och där vissa barn kan åka fritt medan andra tvinga stanna hemma.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.