Debatt
Ekologisk mat
10 juli 2014 kl 09:47

Denna artikel publicerades för 6 år sedan

Därför tar vi inte selfies i köpcentret

Vi väljer mat på nya sätt. Förr var mat något ganska personligt som inte angick så många andra än oss själva. Nu är mat i högsta grad en offentlig handling. Vi positionerar oss själva genom våra matval.

Det här är en opinionstext

Ingela Stenson
omvärldsanalytiker United Minds

Man kan säga att mat är vår nya religion, kocken vår präst och köket/restaurangen vår kyrka. Eller att mat är helt enkelt vår nya passion. Förr var mat något ganska personligt som inte angick så många andra än oss själva.

Nu är mat i högsta grad en offentlig handling. Vi positionerar oss själva genom våra matval, vad vi äter speglar vår personlighet. Och när vi står i kassakön och kollar vad personen före oss i kön lägger upp på rullbandet så bildar vi oss gärna en uppfattning av den personen genom dennes livsmedelsval.

Vi befinner oss i en postindustriell era vad gäller mat, förr lagade vi maten själva, sen kom industri och tog hand om mycket och nu saknar vi kontakten, kunskapen och känslan kring maten och det får sin rekyl.  

Intresset för mat är så stort att det nästan är synd om de som inte bryr sig om mat, det är inte riktigt ok att inte kunna kommentera såsen eller berätta var man handlat den utvalda oljan, specialsaltet eller hur man gjorde korv i helgen.

Föräldrarollen är stadigt i stigande status, det är viktigt att bry sig om sina barn och då kan man inte servera snabbmakaroner och fiskpinnar/falukorv för ofta. Det är helt klart att den förälder som för det mesta lagar mat – gärna ekologisk – från grunden till sina barn, den vinner, speciellt om man också ser till att barnen äter så lite socker som möjligt.

Att sätta in hela familjen i en bensinslukande bil och åka utanför stan till ett shoppingcenter, som är identiskt med så många andra, känns inte längre helt resursmedvetet och trendriktigt. Det är inte därifrån vi facebookar eller instagrammar.

Vi söker oss i stället andra vägar och trenden kallas ”utanför systemet”. Det handlar om nya eller nygamla företeelser; gårdsbutiker, ekoshopping, matkassar, saluhallar och – inte minst – att skapa själv, allt ifrån baka med surdeg till syra grönsaker och göra eget smör.

Företeelserna börjar bli stora, det är inte längre några marginalföreteelser vi pratar om. Det finns nästan lika många gårdsbutiker som ICA-butiker i Sverige i dag, 30 procent av svenska folket uppger att de har köpt mat via gårdsförsäljning det senaste halvåret och 59 procent instämmer i att de skulle vilja handla direkt från bönder. Och från gårdsbutiken lägger vi gärna upp oss i sociala medier. Eller när vi skördar våra egenodlade grönsaker, här finns glädje och pluspoäng att hämta. Odling som trend växer lavinartat. 

Köttet är i ett speciellt fokus, attackerat från flera håll som både ohälsosamt och klimatskadligt. Samtidigt är kött en del av vår kultur och för många otänkbart att avstå ifrån. Vi kommer framöver att bli mer noggranna i vårt köttval, det slentrianmässiga ätandet av kött kan komma att minska.

När vi köper kött vill vi att det ska vara mört och gott, vi vill veta ursprunget och att djuren har haft det bra under uppväxten, stor vikt ska ha lagts vid djuromsorg och slakten ska ha skett så lugnt och stressfritt som möjligt. Transparens och tydlighet blir allt viktigare och konsumenter vill inte bli lurade att köpa på löften som inte håller, man vill inte veta av matfusk och humbug för, då skapas nya alternativa vägar. 

Den här utvecklingen ställer krav på både producenter och detaljister. Det är en utbredd missuppfattning att konsumenter i dag endast ser till pris, många är villiga att betala för kvalitet, smak, ursprung och känsla. Alla vill ha bra mat att lita på. Om de får möjligheten.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 10 juli 2014 kl 09:47
Uppdaterad: 10 juli 2014 kl 13:14

Skribent

Ingela Stenson
omvärldsanalytiker United Minds