Debatt
Landsbygden
14 maj 2019 kl 05:05

Centerpartiet straffbeskattar landsbygden

Centerpartiet verkar ge sitt godkännande till den rödgröna regeringens beslut att vidga klyftan mellan stad och genom att fortsätta med de omfattande höjningarna av drivmedelsskatterna. Det är anmärkningsvärt för ett parti som brukar ta strid för bättre villkor för dem som lever på landsbygden. 

Det här är en opinionstext

Sverige är ett land med långa avstånd. Bilen är nödvändig för en betydande del av Sveriges befolkning för att få vardagen att gå ihop. De som är beroende av bilen för att jobb och familjeliv ska fungera ska inte straffbeskattas för att de bor utanför storstäderna eller långt ifrån en tågstation. 

Finansminister Magdalena Andersson (S) far med osanning när hon nu hävdar att de höga drivmedelsskatterna inte beror på skattehöjningarna. Det är magstarkt från en finansminister som upprepat höjt skatten på bensin sedan hon tillträdde. Nu förbereder finansministern, som hävdar att hon förstår frustrationen hos medborgarna över de höga drivmedelspriserna, ytterligare skattehöjningar på bensin och diesel. Andersson pressar nu Centerpartiet att stödja dessa skattehöjningar på livet utanför våra storstäder och hittills tycks Centerpartiet acceptera skattehöjningarna.

När regeringen lägger straffskatt efter straffskatt på avstånd är det en risk för hela ekonomin och slår hårt mot jobb och tillväxt. Genom Moderaternas och Kristdemokraternas budget stoppar vi den höjning av drivmedelsskatten som den rödgröna regeringen tidigare har infört. Men regeringen, med Centerpartiets stöd, ser nu till att detta enbart blir en kort och tillfällig frysning av de omfattande skattehöjningarna på drivmedel.

Centerpartiets partiledare Annie Lööf har länge haft ett högt tonläge när det gäller landsbygdsfrågor. Men politiken som Centerpartiet nu står bakom innebär att man bidrar till att försvåra livet för dem som inte har tillgång till Stockholms tunnelbanenät. 

Med Socialdemokraternas och Centerpartiets skattehöjningar riskerar en liter bensin att kosta nästan 20 kronor i slutet av den innevarande mandatperioden. Sverige har redan bland de högsta bensinskatterna i världen. Vi delar alla ambitionen om att minska utsläppen och minska beroendet av fossila bränslen. Men hela priset för den nödvändiga omställning vi står inför kan inte läggas på dem som lever på landsbygden och är beroende av bilen.

Centerpartiet har anmärkt på att kritiken mot dem om att de önskar höja drivmedelsskatterna inte är berättigad. Men Centerpartiets agerande i riksdagen är tydligt. De avser inte att göra något när regeringen nu planerar för höjd bensin- och dieselskatt efter årsskiftet. Moderaterna har lagt en motion i riksdagen för att stoppa kommande drivmedelsskattehöjningar.

Om Centerpartiet hävdar att kritiken mot dem inte är berättigad är de välkomna att stödja Moderaternas förslag som nu ligger på riksdagens bord. Det är upp till bevis nu, Annie Lööf.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.