Debatt
Drivmedel
15 maj 2019 kl 13:27

C: Wykman tiger om M:s höjning av bensinpriset

Om Moderaterna verkligen hade velat hade partiet haft möjligheten att sätta stopp för skattehöjningar på bensin, helt och hållet. När riksdagsledamoten Niklas Wykman (M) nu beskyller Centerpartiet för att försvåra för landsbygdsbor som är beroende av bilen ropar han varg så att det ekar i skogarna, menar Per Åsling (C).

Det här är en opinionstext

Replik. Det blir inga höjningar på drivmedelsskatterna i år. Åtminstone inga fler än de som Niklas Wykman (M) själv röstade igenom i M/KD-budgeten i höstas. För den detaljen talar Wykman tyst om i det otal debattartiklar han har fått publicerade i olika tidningar, nu senast i Dagens Samhälle.

Han berättar inte ens i förbifarten att om M och KD verkligen ville – om detta inte vara annat än plakatpolitik – hade möjligheten att sätta stopp för skattehöjningar på bensin, helt och hållet. Men att de två partierna trots sitt högljudda tonläge just nu, istället lät höjningarna fortgå.

Nu ropar Wykman varg så det ekar i skogarna. Han ropar att Centerpartiet kommer att höja bensinskatten och ta död på landsbygden. Han ropar att vi inte bryr oss om människor som faktiskt måste använda sig av bilen för att kunna leva där de har valt att bo. Han ropar att hans eget parti står helt utan ansvar.

Sanningen är den att Centerpartiet vill ta bort automatiken i indexuppräkningen av bensinskatten. Vi vill att det i varje höstbudget ska avgöras, från gång till annan. Vi vill inte ha någon ny skattehöjning i år, det räcker bra med den som M/KD-budgeten satte.

I dag överkompenserar landsbygdens folk de utsläpp deras bilkörning tillför. De betalar helt enkelt mer, sammantaget i klimatkostnader, än vad människor i städerna gör. De stora utsläppen sker i storstäderna, där man kör färre mil. På väldigt många håll i Sverige finns inte ens en tillstymmelse till möjlighet att klara familjens logistik med hjälp av kollektivtrafik, medan man på andra håll alltid har nästa avgång mellan jobbet och hemmet inom fem minuters väntan. Det gör att bilen är oumbärlig för väldigt många människor, särskilt på landsbygden.

Samtidigt fyller bensinskatten flera syften. Det är en skatt som bidrar till att upprätthålla vägnätet och sörja för den infrastruktur som Sverige behöver. Den används också som ett medel för att styra bilägare mot mer klimatsmarta alternativ. Så sent som häromdagen kom rapporten som berättade att mängden koldioxid i atmosfären inte har varit högre på tre miljoner år. Det ska inte glömmas bort i den diskussion som nu förs.

De allra flesta är eniga om att vi måste få ned utsläppen av koldioxid, det håller även Moderaterna med om. En omställning till klimatsmartare resande kan snabbas på av att fossilbränsledrivna bilar blir dyrare samtidigt som klimatsmarta bilar blir billigare. Då är också bränslekostnaden en avgörande faktor.

Men det är just här som landsbygden kommer extra mycket i kläm. Helt enkelt för landsbygdens bilförare står för mer än sina egna kostnader vad gäller klimatutsläpp och vägslitage.

Därför måste landsbygdens folk kompenseras, genom att man får mer pengar i plånboken när lönen betalas ut. Centerpartiet har via Januariavtalet drivit igenom flera liberala reformer som gör just det, ger mer pengar kvar i plånboken. Vi har bland annat sänkt arbetsgivaravgiften för småföretag, som är de som anställer flest människor idag, vi sänker skatten på arbete och på företagande, vi kommer att genomföra ett kraftfullt landsbygdspaket. Vi har tagit bort den momshöjning som Wykmans parti införde på naturguider, alltså de 3000 landsbygdsföretagare som hans parti föraktfullt avfärdar som ”bäversafari”. Vi ser också till att landsbygden får en betydligt bättre bredbandsstandard.

Bensinpriset är högt idag. Skatten är en stor del av den. Vi vill inte att den slentrianmässigt höjs i varje budget. Vi vill att man ska ha mer pengar kvar i plånboken när skatten är betalad. Landsbygden är och förblir grunden i Centerpartiet. Oavsett vad Niklas Wykman säger.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.