Debatt
Transporter
12 september 2016 kl 05:45

Denna artikel publicerades för 4 år sedan

C: ”Skrota utredningen om kilometerskatt”

En mycket bättre plan för hållbara transporter krävs än en ogenomtänkt kilometerskatt. Att bara höja skatterna och vältra över kostnaderna på konsumenterna - utan att egentligen skapa någon klimatnytta - är ineffektivt, destruktivt och fantasilöst.

Det här är en opinionstext

Anders Åkesson
infrastrukturpolitisk talesperson, Centerpartiet

Regeringens infrastrukturminister Anna Johansson höll under fredagen ett remissmöte för diskussion om hållbara transporter. Hållbarhet när det gäller Sveriges transportinfrastruktur är viktig och dessutom mycket komplex fråga, då hållbarhet kan innefatta ett stort antal olika perspektiv.

Den aspekt av hållbarhet som infrastrukturministern lyfter fram är klimatfrågan. Det problem man vill lösa är främst transportsektorns utsläpp av växthusgaser och det är givetvis en bra ambition, då det verkligen behövs.

Bekymret är att regeringen och infrastrukturministern genom att grovt missbedöma transportbranschen just nu är på väg att skapa nya problem utan att på något enda vis göra transportnäringen mer hållbar. 

Detta sker genom den urbota ogenomtänkta kilometerskatten som Socialdemokraterna driver på för att införa. I dagsläget utreds en sådan skatt och utredarna har så sent som i somras avslöjat att man umgås med tankar på en kostnadsnivå på 26 kronor per mil för tunga lastbilar, för alla transporter och helt utan undantag.

En skatt baserad på avstånd som tas ut av alla tunga transporter – utan undantag - är det hållbart?

Givetvis inte. Tunga lastbilar används nästan uteslutande för att transportera råvaror eller konsumtionsprodukter på sträckor där godståg inte är ett alternativ. Om det ens i teorin skulle falla ut så som regeringen tänkt sig och transporterna upphörde eller minskade dramatiskt - då blir också konsekvensen att stora delar av landet skulle bli utan råvaror och konsumtionsprodukter.

Det skulle givetvis vara en fullständig katastrof om det inte gick att bedriva företag eller för den delen transportera mat till hyllorna i matbutikerna.

Nu blir det knappast så, utan transporterna kommer gå precis i samma utsträckning som tidigare - men till ett högre pris som tas direkt ur konsumenternas plånbok samtidigt som det gör svenska exportföretag mindre konkurrenskraftiga relativt sina arga konkurrenter i andra länder. Hållbarheten i detta är naturligtvis väldigt låg.

Som grädde på moset så kommer kilometerskatten effektivt att motverka den transportberoende skogsindustrin, som i fråga om ”hållbarhet” ironiskt nog är nyckeln till den gröna omställningen av transportsektorn genom att bidra med råvara till de biodrivmedel som en allt större del av den svenska transportnäringen idag använder.

Riksdagens Utredningstjänst har sedan tidigare analyserat kostnadsökningarna på transporter och kommit fram till att rundvirke skulle bli 5,2 procent dyrare att transportera redan vid en kilometerskatt på 14 kronor per mil. Med en nästan dubbel kilometerskatt så handlar det alltså om knappt 10 procent högre transportpris.

En sådan kostnadsökning skulle göra det olönsamt att producera gröna drivmedel i Sverige och det är knappast önskvärt om man menar allvar med ambitionen att ha hållbara transporter i Sverige.

För att uppnå ”hållbara transporter” krävs det självklart en mycket bättre plan än en ogenomtänkt kilometerskatt som bara genererar negativa effekter och som riskerar senarelägga hela transportsektorns gröna omställning. Att bara höja skatterna och låta kostnaden vältras över på vanliga konsumenter utan att egentligen ge någon klimatnytta är ineffektivt, destruktivt och fantasilöst.

Vad som egentligen driver samarbetsregeringen att göra det, utöver en fiskal drift för en extra intäkt på drygt 10 miljarder per år samt att för borgfredens skull kunna slänga till Miljöpartiet en ”pubertal trofé” är svårt att se.

Därför borde infrastrukturministern se till att regeringen omgående skrotar utredningen om kilometerskatt, fokusera på lösningar där bra miljöval belönas och där den svenska produktionen av biodrivmedel utvecklas istället för att avvecklas. Det vore hållbart på riktigt.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 12 september 2016 kl 05:45

Skribent

Anders Åkesson
infrastrukturpolitisk talesperson, Centerpartiet