Debatt
Tågtrafik
22 januari 2020 kl 10:34

C: Bredda förhandlingarna om nya stambanor

Sverige måste våga investera i ett hållbart och konkurrenskraftigt järnvägsnät. Det är en klok och nödvändig investering både för klimatet och konkurrenskraften, skriver centerpartisterna Gustav Hemming och Michaela Haga.

Det här är en opinionstext

Trafikpolitiken i Sverige har gått i baklås! Det Sverigebygge som alliansregeringen aviserade 2014 om bland annat utbyggnaden av nya stambanor för snabbare persontåg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö och ny kapacitet för godstransporter, riskerar att fastna i riksdagen på grund av vacklande stöd. I väntan på en lösning verkar det inte heller komma någon ny infrastrukturproposition för andra angelägna behov.

Varför har då de nya stambanorna kört fast? Förklaringen är att inte tillräckligt många delar av Sverige upplever sig som vinnare av projektet.

Läs också debattartikeln

I Stockholmsregionen finns en stark oro för förslaget att de nya stambanorna inte ska byggas ända till Stockholm, utan bara till Järna. Det innebär att tågen från Malmö och Göteborg ska in och trängas på de redan överlastade spåren de sista 60 kilometrarna fram till Stockholm Central. Vad händer då med pendeltågen och regionaltågen i Mälardalen? Och vad händer med restiden om tåg som går snabbt från Malmö till Linköping, Norrköping och Nyköping plötsligt ska gå lika långsamt eller långsammare än i dag, den sista timmen fram till Stockholm? Vad händer med Arlanda, Sveriges viktigaste flyghub som är av stor betydelse för näringslivets konkurrenskraft i större delen av Sverige, om en stor del av resenärsunderlaget plötsligt rycks undan när de får snabbjärnväg till Kastrup och mjölktåg till Arlanda?

I hela Mälardalen och Mellansverige har regioner och politiker under senare år samlat sig kring behoven att förbättra järnvägsförbindelsen mellan Stockholm och Oslo. Dagens järnväg går som ett feberdiagram norrut och söderut och blir så onödigt lång att restiden landar på nära 5 timmar, utan förseningar inräknat. Men med två nya järnvägssträckor kan restiden kortas till under tre timmar.

Läs också debattartikeln

Om Sverige ska lyckas få till stånd ett välbehövligt större grepp för snabbare järnväg och mer kapacitet så att både resande och persontransporter kan bli mer hållbara måste regeringen, Centerpartiet och Liberalerna bredda förhandlingarna så att nyttorna blir större för Stockholm och Mellansverige. Vi anser att de nya stambanorna bör byggas, men i ett bredare paket:

1. Processen för nya stambanor mellan Järna och Stockholm central behöver inledas och finansieras på samma sätt, utanför statsbudgeten.

2.  Projektet Oslo-Stockholm 2.55 behöver inledas med full kraft. De nya järnvägssträckor som behövs för att korta järnvägssträckan kan delvis finansieras kommersiellt, men i den utsträckning som statlig finansiering krävs bör samma princip som för de nya stambanorna tillämpas.

3. Eftersom januariavtalet även omfattar vissa järnvägssatsningar i norra Sverige skulle ett breddat paket innebära stora nyttor för alla delar av Sverige. Det skulle också kraftigt förbättra både Stockholms och Mellansveriges ekonomiska geografi och konkurrenskraft.

Sverige har sedan 1990-talet gått från ett högt skuldsatt land till ett av de EU-länder som har lägst offentlig skuldsättning, med ett gammalt järnvägsnät som behöver uppgraderas. Precis som en välskött bostadsrättsförening har råd att göra ett stambyte, måste Sverige våga investera i ett hållbart och konkurrenskraftigt järnvägsnät. Det är en klok och nödvändig investering både för klimatet och konkurrenskraften.

Vår uppmaning är därför att regeringen, Centerpartiet och Liberalerna drar slutsatser kring den sviktande uppslutningen och tar behovet om att bredda förhandlingen om nya stambanor på allvar: Ge Stockholmsregionen snabbjärnväg ända till Centralen och ge Mellansverige det lyft en anständig järnväg mellan Oslo och Stockholm skulle innebära.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 22 januari 2020 kl 10:34
Uppdaterad: 22 januari 2020 kl 10:48

Skribenter

Gustav Hemming
tillväxt- och samhällsplaneringsregionråd (C)
Michaela Haga
gruppledare i Trafiknämnden (C) Region Stockholm och distriktsordförande i Centerpartiet i Stockholms län