Debatt
Öresundsregionen
30 november 2016 kl 14:14

Denna artikel publicerades för 4 år sedan

”Bygg en ny fast förbindelse i Öresundsregionen”

Öresundsbron och dess anslutningar slår snart i sitt kapacitetstak. Infrastrukturen behöver byggas ut för att vidareutveckla arbetsmarknaden i den 3,9 miljoner invånare stora dansk-svenska storstadsregionen. I ett nytt trafikprogram pekar vi ut vägen framåt för fortsatt integration. Undertecknarna av programmet vill öka trycket på danska och svenska regeringen, bland annat för att planeringen av en fast förbindelse Helsingborg-Helsingör ska påbörjas.

Det här är en opinionstext

I dag samlas danska och svenska politiker, analytiker och näringslivsrepresentanter för att diskutera gränsöverskridande planering på konferensen Nordisk infrastruktur i Helsingborg. Högt på agendan står det nya trafikprogram som tre regioner och 79 kommuner från båda sidor av Öresund undertecknat.

Fokus i det nya trafikprogrammet är insatser för att stärka tillgängligheten till Copenhagen Airport, förberedelser som maximerar nyttan av dansk-tyska Fehmarn Bält-förbindelsen, fasta förbindelser över Öresund, höghastighetsjärnväg, kollektivtrafik och grön mobilitet. Samtliga dessa insatser har stor betydelse även för hela Sveriges infrastruktur, jobb och hållbar tillväxt. 

Välfungerande och robust transportinfrastruktur betyder att fler medborgare hittar jobb och fler företag den kompetens de söker. Det stärker konkurrenskraften. Ny infrastruktur skapar även nya affärs- och exportmöjligheter. Med Fehmarn Bält-förbindelsen på plats och rätt följdinvesteringar kommer exempelvis företag i Malmö att kunna börja exportera varor med tåg till Hamburg. 

Sedan Öresundsbron öppnade år 2000 har integrationen i regionen stärkts. Öresundsbron är samhällsekonomiskt mycket lönsam och har inneburit ett enormt ekonomiskt uppsving för södra Sverige. Varje dag görs 75 000 resor över Öresundsbron och över 15 000 pendlar dagligen över sundet. Det innebär att nästan lika många pendlar över Öresund som mellan Uppsala och Stockholm. 

Öresundsbron och dess anslutningar slår snart i sitt kapacitetstak. Trafiktrycket ökar än mer när Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland öppnas och man kan ta tåget hela vägen ut till kontinenten. Öresundsbron riskerar att bli en flaskhals mellan södra och norra Europa. Det nya trafikprogrammet pekar ut vägen framåt för fortsatt integration: ytterligare fasta förbindelser över Öresund: en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg ska byggas först och påbörjas så snabbt som möjligt. Samt att Öresundsmetron kan byggas oberoende om en HH-förbindelse har beslutats. I förra veckan träffades forskare, företag samt danska och svenska regionpolitiker en fast HH-förbindelse i danska parlamentet Folketinget. 

När Öresundsbron öppnade ökade tillgängligheten till Copenhagen Airport och stärkte svenska företags möjligheter att konkurrera internationellt. Flygplatsens betydelse för näringslivet går långt utanför Skånes gränser. IKEA har bland annat sitt globala designkontor i småländska orten Älmhult. Varje dag landar 110 dess medarbetare i Älmhult på Copenhagen Airport. Varje år tar över 25 000 affärsbesökare sig till och från Älmhult och vidare ut i världen via Copenhagen Airport. 

Det nya dansk-svenska trafikprogrammet har ett fokus på Copenhagen Airport, som är Sydsveriges storflygplats, och har direkttåg från Göteborg, Kalmar och Karlskrona. Mer än var sjunde person som flyger från Copenhagen Airport är svensk. De som tror att Sverige och Arlanda konkurrerar med Danmark och Copenhagen Airport har helt fel. Sverige behöver båda dessa storflygplatser för att klara sig i den internationella konkurrensen, skapa tillväxt i näringslivet, fler jobb och attrahera både talanger och investeringar. Utan tillgängligheten till Copenhagen Airport hade Sverige till exempel aldrig vunnit kampen om etableringen av den europeiska forskningsanläggningen ESS.

Tar infrastrukturplaneringen stopp vid våra landsgränser är vi alla förlorare. Regeringarna, på båda sidor sundet, bör säkerställa att Danmarks och Sveriges trafik hänger samman – och börja lägga grunden för en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 30 november 2016 kl 14:14
Uppdaterad: 30 november 2016 kl 14:18

Skribenter

Henrik Fritzon
regionstyrelsens ordförande (S), Region Skåne
Sophie Haestorp-Andersen
(S), regionstyrelsens ordförande, Region Hovedstaden
Jens Stenbæk
regionstyrelsens ordförande (V), Region Själland, Danmark