Debatt
Flygtrafik
20 augusti 2020 kl 19:05

Bromma behövs för svenskt flyg, Wanngård

Brommas framtid är inte en Stockholmsfråga. Flygningarna domineras av resenärer ute i landet som behöver ta sig till huvudstaden på ett snabbt, enkelt och hållbart sätt, replikerar Svenska regionala flygplatsers vd Peter Larsson och Transportföretagen Flygs branschchef Fredrik Kämpfe.

Det här är en opinionstext

Stockholms stads oppositionsborgarråd Karin Wanngård (S) skriver här i Dagens Samhälle (20200819) att hon tycker coronapandemin nu ger utrymme att lägga ned Bromma flygplats. Men nu när flyget sakta börjar återhämta sig, det är då Bromma behövs mer än någonsin.

Läs också ursprungsinlägget i detta replikskifte

Karin Wanngård har en sympatisk utgångspunkt, men likt många av hennes lokala kollegor utgår även hon från ett Stockholmsperspektiv, när man hellre vill ha bostäder än flygtrafik på flygfältet. Men Brommas framtid är inte en Stockholmsfråga, det är en nationell fråga. Flygningarna domineras av resenärer ute i landet som behöver ta sig till huvudstaden på ett snabbt, enkelt och hållbart sätt. Det bidrar till utveckling och jobb – inte bara för företag och familjer i Stockholm utan i stora delar av landet.

Karin Wanngård skriver att ”ett bolag som använder flygplatsen är under rekonstruktion”. Det flygbolaget är BRA och det är inte bara ett av bolagen, utan det största bolaget på Bromma. Flygbolaget BRA var innan krisen landets största inrikesbolag för flygningar till landets regionala flygplatser.

När nu BRA förbereder för ett återupptaget flygande är Bromma förstås en förutsättning för att komma igång igen. Bolaget har utmärkt sig som ett gynnsamt bolag för inrikestrafik och är uppmärksammat för sitt ambitiösa miljöarbete.

BRA har en flygplansflotta dominerad av turbopropflygplan, vilka drar mindre bränsle, inte skapar några höghöjdseffekter och som flygs med biobränsleinblandning. Möjligheten att operera från Bromma skapar också alla de fördelar som Bromma har jämfört med Arlanda för utpräglade resor till och från Stockholms City.

Bland Karin Wanngårds argument för att lägga ned Bromma vill hon se omställningar till elflyg på Arlanda. Men det finns kanske ingen flygplats i Sverige i dag som har så goda förutsättningar för att etablera elflyg som Bromma flygplats. I stället för att avveckla flygplatsen borde vi utveckla den till premiumstandard för det nya flyget.

Karin Wanngård menar också att det är orimligt att staten och Stockholms stad nu i krisen ska stötta Bromma ekonomiskt. Det är bara det att även Arlanda blöder kraftigt i krisen. Staten har tillskjutet 3,1 miljarder kronor till statliga Swedavia, som är till att täcka inte minst förluster för Arlanda men även Bromma och övriga statliga flygplatser.

Vad Karin Wanngård inte nämner är alla de investeringar som pågått en tid för att utveckla Bromma. 1,5 miljarder kronor har lagts på en utbyggd terminalbyggnad med helt ny ankomsthall, fler gater, flera uppställningsplatser och nya skyddade gångpirar. Dessutom byggs nu inte bara en utan två stationslägen för Tvärbanan samt en stor så kallad fly-over för biltrafiken från Ulvsundavägen.

Att nu signalera en nedläggning av Bromma flygplats är detsamma som att motverka en viktig återtagning av svensk inrikestrafik.

Det är sant som Wanngård beskriver att flygandet minskat drastiskt, såväl på Bromma som på Arlanda. Men en återstart kräver också tillgång till befintlig infrastruktur och en förutsägbar framtid. Den återkommande paralyseringen om Arlandas framtid avskräcker. Flygfrågor i allmänhet och Arlandafrågan i synnerhet har fått väldiga låsningar till följd av Miljöpartiets veto inom regeringen. När inga klara besked finns om Arlandas utveckling, vore det än mer riskabelt att dessutom stänga ned Bromma flygplats.  

Vi ser i stället fram mot en flygdebatt som främjar tillgängligheten och tar in den snabba tekniska utvecklingen som just nu sker inom flyget. Med Bromma lyfter Stockholm och hela regionen.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 20 augusti 2020 kl 19:05
Uppdaterad: 14 september 2020 kl 13:57

Skribenter

Peter Larsson
vd Svenska regionala flygplatser
Fredrik Kämpfe
branschchef Transportföretagen Flyg