Debatt
Lärarassistenter
18 september 2019 kl 11:08

”Höj ambitionerna – utbilda fler lärarassistenter”

Vi gläds åt att gruppen lärarassistenter prioriteras i höstbudgeten, men framöver krävs en långsiktig finansiering. Det skriver Lisa Bondesson, samhällspolitisk chef Kommunal. 

Det här är en opinionstext

Inför budgeten lanserade utbildningsminister Anna Ekström sitt skolpaket. Från och med år 2020 fördubblas statsbidraget för att anställa fler lärarassistenter till en miljard kronor. Lärarassistenter är en av Kommunals viktiga medlemsgrupper i skolan och vi gläds åt att gruppen prioriteras i höstbudgeten. Men det krävs mer för att skapa en trygg och utvecklande skolmiljö för såväl anställda som elever.

Redan idag gör lärarassistenter runt om i Sverige ett fantastiskt jobb – och det är en växande yrkesgrupp vi talar om. Antalet har ökat med 40 procent sedan 2017 och i dag finns ungefär 3 200 personer anställda som lärarassistenter inom SKL:s område. Av dessa har tyvärr 47 procent en tidsbegränsad anställning. Det är ett problem för långsiktigheten i skolan och som statsbidraget i dess konstruktion tyvärr inte kommer att förbättra så länge det inte ges en garanti för mer långsiktig finansiering.

Årets statsbidrag har inte heller kunnat användas för att förlänga eller anställa en lärarassistent vars tidsbegränsade anställning tagit slut.

Arbetsuppgifterna en lärarassistent har kan handla om allt från att förbereda inför lektioner, hantera elevfrånvaro, vara ett stöd i och utanför klassrummet, elevkontakt på raster och vid luncher till att hålla kontakt med föräldrar och lärare. Samtidigt saknas en tydlig definition av vad lärarassistenterna ska göra. Enligt bestämmelserna kring statsbidraget är det upp till huvudmännen själva att avgöra vad lärarassistenten bör göra så länge det avlastar läraren.  

Utbildningen för lärarassistenter bör ge formella kunskaper i hur elevernas pedagogiska och sociala utveckling fungerar. Du som jobbar som lärarassistent behöver känna till hur skolans organisation är uppbyggd, vilka rättigheter du har och vilka uppgifter som ligger inom ramarna för vad du förväntas göra. En särskild inriktning på barn- och fritidsprogrammet på gymnasiet just för lärarassistenter skulle vara ett tydligt steg mot högre kvalitet i yrket. Vad gäller behovet av vuxenutbildning och validering skulle Folkhögskolans lärarassistentutbildning kunna fylla en viktig roll om nationell standard tas fram.

Kommunal anser att det är dags att höja ambitionsnivån och statusen för lärarassistenterna. Ett första, avgörande steg, är att trygga villkoren för alla de som i dag arbetar som lärarassistenter. Dessutom behöver man definiera vad yrket faktiskt ska innebära och satsa på nationellt standardiserade utbildningar till lärarassistent. För det krävs resurser.

  • Satsa därför på att utbilda fler lärarassistenter. För att kunna anställa fler krävs också resurser för att säkerställa att personerna har rätt utbildning och kompetens.
  • Säkra en långsiktig finansiering av skolan så att de lärarassistenter som redan finns och de som anställs erbjuds tillsvidareanställningar på heltid.
  • Säkerställ att alla som arbetar som lärarassistenter, elevassistenter, fritidsledare och barnskötare i skolan har rätt utbildning och tillgång till yrkesutveckling.

Så kan miljardsatsningen på lärarassistenter bli en långsiktig investering i skolan som gör riktig skillnad för både anställda och elever.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.