Taxibranschen

”Bilförbud desperat skrämselpropaganda”

Privatbilismen är otvetydigt ett transportslag även för framtiden. Taxiförbundets förslag att förbjuda privatbilar i innerstaden är desperat protektionism i ett försök att rädda en hotad bransch.

REPLIK Claudio Skubla, förbundsdirektör för Svenska Taxiförbundet föreslår i debattartikeln Stryp privatbilismen - satsa på grön taxi att man ska förbjuda privatbilismen i innerstan. Han gör det med motiveringen att många taxibilar i dag är mer miljöanpassade än majoriteten av privatbilarna är just nu. Är detta skäl nog att argumentera för att alla ska åka taxi? 

Vi kan förstå förbundsdirektörens försök att rädda sin bransch. Taxibranschen har länge brottats med dålig service och höga priser. Sannolikt skulle konsumenten inte uppleva någon förbättring av att taxibranschen slapp konkurrera med privatbilismen. 

När utmanare som Uber dyker upp på marknaden har Skubla gått i taket och argumenterat för att Uber hotar välfärdsstaten. Att Uber Pop inte bidrog till statskassan genom skatt är givetvis både fel och orättvist men det går givetvis att ordna. Skublas huvudsakliga huvudbry verkar dock vara att taxibranschen får konkurrens av vuxna människor utrustade med körkort, kördugliga bilar och en app. 

Privatbilismen är otvetydigt ett transportslag även för framtiden. I skrivande stund väntar en fossiloberoende transportrevolution runt hörnet. Skubla tycks inte förstå hur marknaden fungerar när han vill förbjuda bilismen. De produkter och tjänster människor efterfrågar överlever. När taxibranschen hotas försöker Skubla desperat att rädda den genom protektionism och skrämselpropaganda. 

Miljövänliga bilar är inte ett hot mot stadskärnan! Runt hörnet väntar klimatneutrala elbilar som förarlöst transporterar människor från A till B. Detta är vad som skrämmer Skubla. I stället för att samtidsanpassa sin bransch och uppmana åkare och lagstiftare att gå i bräschen för nya marknader håller han krampaktigt tag i det förgångna. I Singapore är framtiden med självkörande taxibilar redan där. Den tekniska utvecklingen har aldrig gått att stoppa. 

På ett förbryllande sätt argumenterar Skubla för att städerna blir mer trivsamma och människor lyckligare utan privatbilism. I exempelvis Bryssel har bilfria delar av innerstaden införts. Resultatet har blivit tomma hyreslokaler i stadskärnan och prisfall på innerstadsbostäder. Både handel och människor har flyttat ut i förorterna.

I Sverige ökar nybilsförsäljningen vilket visar på att konsumenterna vill ha bilar. Undersökningar visar samtidigt att en majoritet anser att politikerna inte planerar för att möta behoven bilisterna behöver. I rollen som självutnämnd förmyndare tar Skubla sig rätten att tala för allas räkning när han vill förbjuda privatbilismen. 

Verkligheten ger däremot en annan sanning på hand och Skublas lösning skulle leda till butiksdöd i stadskärnan och ett segregerat samhälle där inga låginkomsttagare har råd att bo kvar i stan. I innerstan finns endast rum för dem som har råd att ta taxi hem från köpladorna med barn och veckohandling. 

Vill man åstadkomma förändring är det alltid bättre med morot än med piska. Regeringen vill att vi i Sverige ska gå i bräschen för miljö- och transportsatsningar. Låt oss göra detta genom ekonomiska incitament till medborgarna snarare än genom bestraffningar. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.