Löser subventioner bokrisen? Hela debatten

Bidrag till byggherrar löser inte bokrisen

Om regeringen menar allvar med att vilja hjälpa kommunerna i storstadsregionerna med bostadskrisen så bör de ta sitt ansvar för infrastrukturen. Det är mycket effektivare än att satsa på gamla lösningar, som statliga bidragspengar som enbart gynnar byggherrar.

Onsdagen den 25/3 presenterade den rödgröna regeringen ett antal förslag för att öka bostadsbyggandet. Det tyngsta av regeringens förslag är det om stimulanspengar på motsvarande 3,2 miljarder kronor per år åt byggbolagen.

Regeringen väljer alltså att använda samma universallösning i bostadsfrågan som vänsterpolitiker förespråkar i alla stora samhällsfrågor: statliga bidragspengar. Det är beklagligt.

Regeringen har förvisso rätt i att bostadsbristen är störst i storstadsregionerna, men där är också intresset att bygga som störst från byggbolagen. Det är lätt att göra som regeringen och hävda att kommunerna inte gör tillräckligt för att ordna med attraktiv mark och detaljplaner åt de företag som vill bygga. Men faktum är att regeringens förslag om 3,2 miljarder i statliga bidrag inte på något sätt hjälper till att underlätta för kommunerna i denna fråga.

När Stefan Löfvens vänsterregering föreslår statliga bidragspengar för bostadsbyggande ser den inte bostadsbyggande som en del i den övergripande samhällsplaneringen, utan som statistik och siffror som ska friseras till nästa val. För att bygga samhällen krävs inte bara bostäder utan även samhällsservice och framför allt en hållbar infrastruktur. I stället för detta prioriterar regeringen nu att 3,2 miljarder av skattebetalarnas pengar ska gå till byggherrar. Detta är inte rimligt.

Regeringen borde i stället skapa bättre förutsättningar för samplanering mellan infrastruktur och bostäder. Det behövs infrastruktursatsningar för att klara av den stora inflyttning som just nu sker i storstadsregionerna. Ett exempel på sådan infrastruktur är Tvärförbindelse Södertörn, som försenas ytterligare och inte planeras vara färdig förrän 2025. Förseningen lägger en blöt filt över de detaljplaner för bostäder som Huddinge kommun vill ta fram. Tusentals nya bostäder, alldeles i närheten av norra Europas största handelsområde Kungens Kurva, sätts alltså på paus på grund av Trafikverkets förseningar. Tusentals bostäder som skulle kunna bli till utan statliga bidragspengar, om regeringen satte fart på bygget av Tvärförbindelse Södertörn. 

Om den rödgröna regeringen menar allvar med att hjälpa kommunerna i landets storstadsregioner med bostadskrisen så bör de ta sitt ansvar för en utbyggd infrastruktur. Regeringen borde dessutom minska statligt regelkrångel och modernisera förordningar som stoppar byggandet. Gamla prövade subventioner, som gynnar byggherrar, duger helt enkelt inte.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.