”Behåll fokus på att lösa lärarbristen”

Att göra särskilda satsningar är viktigt för att lösa akuta problem i skolan. Men regeringen måste hålla kvar fokus på roten till problemen och göra långsiktiga satsningar för att få fler att välja läraryrket.

En av de största utmaningarna för svensk skola är den sjunkande likvärdigheten. När man började med PISA-mätningarna år 2000 var Sverige ett av de länder som låg i topp när det gällde likvärdighet. Oavsett var du bodde eller vilka föräldrar du hade, kunde du känna dig säker på att du fick tillgång till bra utbildning. Så är inte längre fallet. Sedan PISA-mätningarna år 2000 har vi halkat efter. Vilken skola du går i spelar idag roll för hur väl du kommer att klara dina studier. Det kan aldrig accepteras. Därför krävs stora, men framförallt långsiktiga, satsningar på en skola som finns där för alla.

När regeringen på tisdagen presenterade vårbudgeten gav de efterlängtade besked om extra satsningar på gymnasieskolans introduktionsprogram och på de grundskolor som har låg andel niondeklassare som går ut skolan med gymnasiebehörighet. Satsningar på skolan är alltid välkommet, men för att satsningarna ska vara mer än ett spel för galleriet måste det också finnas en långsiktighet. Det måste också till ett helhetsgrepp om skolans utmaningar.

Det finns en anledning till att likvärdigheten sjunker. Att göra särskilda satsningar är en viktig lösning på ett akut problem, men ska vi komma tillrätta med utmaningarna på lång sikt krävs det att regeringen går till roten av problemet. 

Det är viktigt och angeläget med rätt riktade resurser men det räcker inte. Det dessa skolor framförallt behöver är fler lärare, speciallärare och specialpedagoger. Redan om två år kommer det saknas 60 000 lärare i Sverige, enligt utbildningsdepartementets egna uträkningar. Bristen på lärare är påtaglig överallt, men märks särskilt i vissa skolor och kommuner. När det finns få utbildade lärare på en skola, är det omöjligt att ge eleverna den utbildning de har rätt till och dessutom svårare att rekrytera erfarna och skickliga lärare.

Enligt siffror från SCB är lärarbehörigheten och lärarerfarenheten som lägst i de skolor som har de tuffaste socio-ekonomiska förutsättningarna. Därför måste regeringen hålla fokus på att lösa lärarbristen. Det görs genom att höja läraryrkets attraktivitet och få fler att vilja bli och förbli lärare. När lärarna ges högre löner, förbättrad arbetsmiljö och mer makt över sitt yrkesutövande, kommer fler att välja läraryrket.

Fram till dess att lärarbristen är löst, går det dessutom att frigöra värdefull lärartid genom att anställa andra yrkesgrupper i skolan, så som administrativa lärarassistenter. Satsa extra på faktorer som lön, ledarskap, arbetsmiljö och friutrymme att kunna utföra sitt jobb på ett bra sätt. Det är viktigt i alla skolor men extra avgörande i de skolor med de tuffaste utmaningarna. Vi vet att det är faktorer som spelar stor roll när lärare väljer vart de vill jobba. 

Det är glädjande att regeringen skjuter till extra pengar till de skolor som behöver det som mest. Nu väntar vi och eleverna i dessa skolor på att alla pusselbitar ska falla på plats. För att på riktigt kunna säkra likvärdigheten i svensk skola, behöver därför regeringen fortsätta hålla ögonen på målet: Ett attraktivt läraryrke där lärarna värderas högre och läraruppdraget värnas bättre. Det är den rakaste vägen till en mer likvärdig och kompensatorisk skola.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.