Debatt
Tillsyn
7 december 2020 kl 05:05

Avskaffa den kommunala restaurangskatten

Har din kommun en kommunal restaurangskatt? Antagligen, eftersom de flesta kommunernas alkoholavgifter baseras på omsättning. Det är orättvist och gör att skötsamma och framgångsrika restauranger subventionerar slarv och fusk. Växjö avskaffar därför den kommunala restaurangskatten och inför ett mer rättvist system, skriver kommunalrådet Oliver Rosengren (M).

Det här är en opinionstext

Oliver Rosengren
kommunalråd (M) Växjö

Reglerna kring alkoholservering behöver förändras i grunden, men tillsvidare får kommunerna göra sitt bästa med de regler som finns. Att alkoholavgifterna inte ska utformas som en skatt är ett exempel på detta.

Växjö kommun antar därför ett nytt avgiftsregelverk, som i korthet går ut på att:

  • Tillsynsavgiften baseras på nedlagd tid, med en maxtaxa för standardtillsyn: ekonomisk granskning (så kallad inre tillsyn) och tillsynsbesök (så kallad yttre tillsyn).
  • Fördjupad tillsyn kan beslutas om det är oklarheter, dålig ordning eller misstankar om fiffel – då är det löpande räkning.
  • Tillståndsavgifterna baseras på nedlagd tid, där granskning av ekonomi, kontroll av serveringslokaler, remisser till relevanta myndigheter och så vidare ingår.

Vårt nya system blir mycket billigare för skötsamma restauranger och kan bli hur dyrt som helst för dem som slarvar eller försöker fuska. Det är hög tid att de som försöker använda restaurangbranschen som bulvan för brottslighet också får ta kostnaden för allt arbete som krävs av kommunernas alkoholhandläggare.

Avgifter ska enligt lag baseras på självkostnad. Det är därför märkligt att principen tolkats som att det ska vara självkostnad på samhällsnivå (totala kostnader ska täckas av totala intäkter), i stället för per tillståndshavare (betala för tillsynen man får). På samma sätt är det märkligt att likställighetsprincipen tolkas som att det ska vara samma avgift för alla, inte att alla ska betala för det arbete som faktiskt krävts för deras enskilda ärende.

För en vanlig restaurang som sköter sig och har ordning på sina papper innebär förslaget sänkt avgift från 15 000 till cirka 5 000 kronor. För en större restaurang eller nattklubb går avgiften från cirka 35 000 till knappt 9 000. Avgifterna blir med andra ord knappt en tredjedel av dagens nivåer – medan det för dem som behöver granskas mer noga kan bli många gånger dyrare än i dag. Det ska förhoppningsvis också avskräcka tillståndshavare från att bryta mot regelverket.

Vi har sedan tidigare beslutat att ekonomisk granskning, så kallad inre tillsyn, ska prioriteras. Det är en viktig del i vårt arbete för att restaurangbranschen inte ska användas som täckmantel för organiserad brottslighet och för att få rättvis konkurrens där fuskare inte ska ha fördelar framför skötsamma krögare. Det nya avgiftsregelverket gör att inte bara kontrollen, utan också kostnaden, blir ett redskap i arbetet mot fusk och kriminalitet.

Fler kommuner borde avskaffa den kommunala restaurangskatten. SKR borde anta detta som ny rekommenderad avgiftsmodell. Visita och andra branschföreträdare borde ta strid mot den orättvisa avgiftsmodellen som nu är standard. Det är inte rimligt att skötsamma krögare subventionerar slarv och fusk, eller att framgång straffar sig.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 7 december 2020 kl 05:05
Uppdaterad: 7 december 2020 kl 05:00

Skribent

Oliver Rosengren
kommunalråd (M) Växjö