Gårdsförsäljning

Äntligen gårdsförsäljning!

Svenska ölbryggerier, whiskeydestillerier och vingårdar kommer äntligen att få möjlighet att sälja sina egna produkter till besökare! Alliansen har länge drivit frågan om gårdsförsäljning, men utan att göra avkall på Systembolagets monopol.  Nu har en majoritet i Sveriges riksdag beslutat att stå bakom Alliansens linje och utreda förutsättningarna för ett sådant samspel.

Detta är mycket goda nyheter för svenskt företagande. Att låta lokala småskaliga alkoholproducenter få sälja sina varor på den egna gården är en av flera viktiga delar som kan bidra till att utveckla en hel ort. Genom att tillåta gårdsförsäljning kan fler företag, framförallt på landsbygden, starta och växa. Dessutom ökar attraktionskraften i besöksnäringen. 

Dryckesrapporten 2018, framtagen av företag och intressenter inom branschen i samarbete med LRF, visar tydligt att dryckesbranschen har en stor potential att bidra till både ökad livsmedelsexport och måltidsturism. I rapporten framgår att branschen bidrar till en mer levande landsbygd, vilket till stor del beror på producenternas starka lokala förankring. Möjligheten till gårdsförsäljning av egna produkter lyfts särskilt fram som en reform som i hög grad skulle förbättra de svenska dryckesföretagens konkurrensförmåga, attraktionskraft och tillväxtmöjligheter. Det är därför hög tid att detta genomförs.

Sverige är idag det enda landet i EU som förbjuder lokal gårdsförsäljning av öl, vin och cider. Det är därför mycket glädjande att riksdagen nu har ställt sig bakom förslaget att modernisera alkoholpolitiken och ge svenska dryckesproducenter samma möjligheter att växa och sälja sina produkter som sina internationella konkurrenter.

Intresset för gårdsförsäljning har på senare år ökat markant. Det är en naturlig följd av ett ökat allmänt intresse för närproducerad mat och dryck, men också av skäl kopplade till hälsa och miljö. Allt fler är idag intresserade av att kunna handla och konsumera lokalt och närproducerat. Detta gör också att intresset för att få sälja sina egna drycker på gårdarna har ökat. Detta är välkommet, särskilt ur ett landsbygds- och småföretagarperspektiv. Att tillåta gårdsförsäljning kommer att bidra till landsbygdsutveckling, småföretagande och lokal turism.

Det är dock viktigt för oss i Alliansen att förslaget om tillåtande av gårdsförsäljning utformas på ett sätt som inte underminerar Systembolagets detaljhandelsmonopol. Syftet med förslaget som riksdagen nu ställt sig bakom handlar om att ge lokala producenter möjlighet att få sälja sina egna produkter, inte att dagligvaruhandeln ska kunna sälja billigt vin. Vi är väl medvetna om hur uppskattat Systembolaget är och att svenska folket stödjer ett fortsatt detaljhandelsmonopol. När mindre bryggerier och destillerier kan utöka sitt erbjudande till sina besökare genom att också kunna sälja sin produkt, handlar det inte om underminera Systembolaget utan om att ge småskaliga producenter en chans att växa.     

Varje år åker många svenskar utomlands och besöker vingårdar och bryggerier. Vi är vana att då kunna köpa med oss en flaska hem till Sverige. Att svenska turister, såväl inhemska som utländska, inte har haft möjlighet att göra samma sak hos svenska dryckesproducenter har varit ett hinder för vår tillväxt.

Att en majoritet i riksdagen nu är för att göra gårdsförsäljning tillåtet även i Sverige är ett glädjebesked för våra lokala dryckesproducenter och för svensk turistnäring. En av landsbygdens viktigaste branscher får nu helt nya möjligheter att blomstra.    

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.