Debatt
OECD-rapporten
26 maj 2015 kl 13:38

Denna artikel publicerades för 5 år sedan

Alliansens skolreformer de mest ambitiösa i modern tid

Under alliansregeringens åtta år genomfördes de mest omfattande skolreformerna i Sverige sedan folkskolan infördes. Nu behöver vi fortsätta reformera vårt skolsystem med fokus på mer kunskap, bättre utbildade lärare och fler karriärmöjligheter för lärarna.

Det här är en opinionstext

Camilla Waltersson Grönvall
utbildningspolitisk talesperson (M)

REPLIK. Jabar Amin (MP) tycks i sin artikel ”OECD slog spiken i kistan för alliansens skolpolitik” ha missat att under alliansregeringens åtta år genomfördes de mest omfattande skolreformerna i Sverige sedan folkskolan infördes. Vi påbörjade under denna tid reformer med nya kurs- och läroplaner, nytt betygssystem, ny skollag och kompetenssatsningar för lärare. Men det finns mycket kvar att göra och OECD-rapporten blir därför en allvarlig väckarklocka som vi måste ta till oss. 

I opposition röstade Jabar Amin, hans Miljöparti och Socialdemokraterna ofta emot Alliansens skolpolitiska förslag. Eftersom att regeringen nu låter Alliansens reformer ligga fast verkar det som att man har ångrat sig och faktiskt anammar våra förslag som ger fler elever en bra start i livet. Det välkomnar jag. 

Men tyvärr tar det stopp här. Vi har under våren fått erfara hur S och MP i votering efter votering har röstat emot att ge eleverna bättre förutsättningar att klara skolan. Det handlar exempelvis om en utökad matematiktimme på schemat i högstadiet och en tioårig grundskola med skolstart vid sex års ålder.

Därför är vi glada att det nu finns en majoritet i riksdagen för att göra grundskolan tioårig och ge högstadieeleverna en extra timme tillsammans med sina matematiklärare. Tyvärr vill vare sig Jabar Amin eller S/MP-regeringen ge eleverna tydliga mål tidigare för att exempelvis kunna lära sig läsa och ta till sig enklare texter eller mer tid till att knäcka matematikens koder. Det är djupt olyckligt. 

Vi behöver höja resultaten i svensk skola via fler och bättre utbildade lärare. Vårt mål är därför att öka karriärmöjligheterna för lärare via särskilda karriärtjänster, öka statusen på läraryrket via högre krav i antagningsprocessen och införandet av lärarcoacher. I dag är det endast fem procent av lärare i Sverige som anser att deras yrke är högt värderat. Det talar sitt tydliga språk.

I vårt förslag ska lärarcoacherna anställas och utbildas av Skolverket och vara speciella resurser i de skolor som sedan tidigare riskerar ”Icke godkänt resultat” i Skolinspektionens granskning. Till detta vill vi även rekrytera särskilt yrkesskickliga lärare, exempelvis den som redan är förstelärare, för att arbeta med underpresterande skolor. 

S-/MP-regeringen går i motsatt riktning genom att lyfta bort viktiga reformer som bidrar till mer kunskap i skolan. Utöver att minska ned på förstelärare tar man även bort Läslyftet och den extrasatsning på matematik i årskurs 7 till 9, trots att Sverige har både lägre undervisningstid i matematik än andra länder och under OECD-snittet i matematikkunskaper. 

Vi behöver i stället fortsätta reformera vårt system med fokus på mer kunskap, bättre utbildade lärare och fler karriärmöjligheter för lärarna i vårt land. Allt detta går i linje med OECD:s förslag.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 26 maj 2015 kl 13:38
Uppdaterad: 26 maj 2015 kl 13:40

Skribent

Camilla Waltersson Grönvall
utbildningspolitisk talesperson (M)