Debatt
Lärare
4 maj 2015 kl 15:20

Denna artikel publicerades för 5 år sedan

”Alarmerande att så lite görs för att lyfta högstadiet”

I debatten om den krisande skolan nämns sällan högstadiet. Att så många elever saknar behörighet till gymnasiet efter grundskolan är ett stort nederlag. Behovet att attrahera fler motiverade och välutbildade personer till läraryrket med inriktning mot högstadiet är enormt.

Det här är en opinionstext

I debatten om den krisande skolan nämns sällan högstadiet. Vi på Teach for Sweden vill belysa vardagen för de 297 318 elever som går på högstadiet och särskilt de som är på väg att avsluta grundskolan. I fjol var det över tretton procent av eleverna i årskurs nio som vid avslutningen saknade behörighet att söka till gymnasiet. Då beskrev utbildningsminister Gustav Fridolin det som sämst i klassen. I år skulle samma procent motsvara 12 799 elever. Det är ett nederlag för den svenska skolan och för samhället.

Vi är övertygade om att alla barn kan och vi anser inte att det är barnens – eller föräldrarnas - ansvar att se till att eleverna når kunskapsmålen utan samhällets. Och då behövs det fler bra lärare.

I en undersökning som Teach for Sweden låtit genomföra under mars månad i årskurs 7 till 9 framkommer det att en majoritet av eleverna tycker att skolan spelar en avgörande roll för den enskilde elevens framtid, att ett av skolans viktigaste uppdrag är att medverka till att varje elev får behörighet till gymnasiet och att lärarna betyder allra mest för att eleven ska få betyg i alla ämnen.

Under flera år har rapporter, forskning och studier genomförda av olika instanser slagit fast att lärarna utgör den viktigaste aspekten för en framgångsrik skola. Ändå är det endast 68 procent av lärarkåren på högstadiet som har tillräckligt utbildning i de ämnen som de undervisar i. Det är oacceptabelt!

Behovet att attrahera fler personer till läraryrket med inriktning mot högstadiet är enormt. En trend med fler sökande till landets lärarutbildningar syns med ett undantag – sökande med inriktning mot högstadiet - där antalet sökande tvärtom har minskat. Särskilt alarmerande är att hösten 2014 antogs endast fem personer i fysik, tolv i kemi och tolv i teknik till lärarutbildningarna i hela landet, enligt Universitet- och högskolerådet.

LÄS MER: ”Vi behöver inte fler lärare, vi behöver rätt lärare”. 

Vi välkomnar att regeringens vårbudget fastslår stärkt bemanning i skolan. Men oavsett om det tillkommer fler utbildningsplatser kvarstår utmaningen att attrahera fler personer som söker. Och visst är det bra att Gustaf Fridolin har valt att tillsätta en kommission för att hitta långsiktiga och gärna blocköverskridande lösningar för skolan. Vi vill dock betona att samtidigt som kommissionen utreder situationen måste åtgärder till nu som bidrar till att öka antalet blivande lärare i högstadiet. 

Det är viktigt med tidiga insatser – men det stora misslyckandet i skolan i dag drabbar främst alla elever på högstadiet. Ungdomar som saknar behörighet att söka och komma in på gymnasiet och som själva berättar att lärarna är en avgörande faktor för att de ska få betyg i alla ämnen. 

För oss är det alarmerande att så lite sker. Vi undrar hur många fler skolavslutningar som ska till - där tusentals elever står utan gymnasiebehörighet - innan vi gemensamt agerar och inte bara reagerar. Självklart ska vi hitta långsiktiga lösningar, men vi måste också agera nu.

LÄS MER: Skolsverige delas upp i A- och B-lag. 

Teach for Sweden bidrar med en ny generation lärare i klassrummen. För det finns många välutbildade ledartalanger som vill bli lärare och som brinner för att undervisa – i dag arbetar 35 kandidater på 29 olika skolor i 10 olika kommuner och i augusti kommer ytterligare cirka ett 40-tal kandidater att börja. 

Vi och våra kandidater är beredda att ta ansvar för bättre skolresultat. Vi vill bidra till en skola där alla barn ges möjlighet utifrån sina förutsättningar och där inspirerade och motiverade lärare bidrar till en bättre och mer framgångsrik skolgång och till en bättre framtid. Låt oss gemensamt se till att alla barn klarar skolan och därmed får en bra start i livet!

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 4 maj 2015 kl 15:20
Uppdaterad: 4 maj 2015 kl 16:13

Skribenter

Ida Karlberg Gidlund
verksamhetschef Teach for Sweden
Mattias Svensson
finansiering och partnerskap, Teach for Sweden