Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Löner & avtal

Svenska Flygbranschen förhalar uppgörelse

Svenska Flygbranschen anser att Unionen tar till drastiska åtgärder genom att varsla om konflikt. Men vad ska medlemmarna göra när arbetsgivaren förhalar och erbjuder villkor som är sämre än på andra företag?

Publicerad: 17 februari 2016, 14:03

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Svenska Flygbranschen har vid förhandlingarna med Unionen föreslagit kraftiga försämringar av de villkor som gäller för andra flygbolag som har verksamhet i Sverige.


Ämnen i artikeln:

KollektivavtalRegionalpolitikFlygtrafik

REPLIK. Unionens medlemmar på flygbolaget Global Employer Company, GEC, vill ha en lön det går att klara sig på.

De är beredda att gå så långt som till konflikt för att få till ett kollektivavtal i enlighet med standardvillkoren i den svenska flygbranschen. Målet är självklart att teckna avtal utan att medlemmarna ska behöva strejka.

Bakgrunden är att det brittiska flygbolaget Flybe har anlitats av SAS för att flyga vissa av deras regionallinjer. Flybe har bildat bolaget GEC, som anställer den kabinpersonal som utför flygningarna i SAS namn. GEC:s flygningar har Arlanda som nav sedan i mitten av oktober 2015.

GEC har inte något kollektivavtal, men är medlemmar i Svenska Flygbranschen. Mellan den 9 december 2015 och den 9 februari 2016 har Unionen förhandlat med Svenska Flygbranschen och GEC för att få till stånd ett kollektivavtal.

Unionen konstaterar att som arbetsgivarorganisation har Svenska Flygbranschen ett viktigt uppdrag att hjälpa sina nya medlemmar att få klarhet i vilka villkor som gäller för verksamhet i Sverige, i branschen och när det är tid att komma överens med motparten.

Svenska Flygbranschen har vid förhandlingarna föreslagit kraftiga försämringar av de villkor som gäller för andra flygbolag som har verksamhet i Sverige. För medlemmarna är det framför allt lönen som är kärnfrågan.

I det kollektivavtal som ligger till grund för förhandlingarna är ingångslönen för en nyanställd 18 387 kronor i månaden. Svenska Flygbranschens bud är 16 895 kr i månaden. För en anställd med fyra års erfarenhet säger avtalet 22 677 kr i månaden. Svenska Flygbranschens bud är 17 738 kr i månaden.

Även om det är lönen som är den stora tvistefrågan är det viktigt för Unionens medlemmar på GEC att även tjänstepension, försäkringar och anställningsvillkor inte är sämre för dem än för de som arbetar på andra flygbolag. Man vill ha den trygghet på jobbet som ett kollektivavtal innebär.

Svenska Flygbranschen menar att Unionen tar till drastiska åtgärder, rent av överdrivna, genom att varsla om konflikt (Dagens Samhälle 15 februari). Vad ska medlemmarna göra när arbetsgivaren förhalar och erbjuder villkor som är sämre än kollegornas på andra företag?

Det är inte enbart Unionen som har tvingats att vidta stridsåtgärder mot GEC. Den 5 februari varslade även Svensk Pilotförening om stridsåtgärder mot företaget. Det kanske är Svenska Flygbranschen som har problem med den svenska modellen?

Det kan säkert vara så att bolaget och Svenska Flygbranschen gärna hade sett att förhandlingarna fortsatt ytterligare i flera månader genom att lämna nya och sämre avtalsförslag till Unionen vid varje förhandlingstillfälle.

Under tiden hade verksamheten kunnat bedrivas med sämre villkor för de anställda än normalt och större lönsamhet för bolaget.

Från Unionens sida kan vi inte acceptera en sådan förhalningstaktik – medlemmarna vill ha rimliga kollektivavtalade villkor nu. Varje dag räknas och normalt borde en seriös aktör ha klarat av att ha tecknat avtal om de anställdas villkor innan verksamheten startar.

Måndagen den 22 februari klockan 07.00 går Unionens medlemmar ut i strejk om GEC inte har tecknat kollektivavtal som ger de anställda schysta villkor.

Niklas Hjert, förhandlingschef Unionen

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News