Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledarskap

Forskare: Vardagsslit ger mer än dyra chefskurser

Publicerad: 27 maj 2021, 08:21

Sofia Kjellström, professor i kvalitets­förbättring och ledarskap, och Gunilla Avby, docent i pedagogik, ledarutvecklare och tidigare chef i offentlig sektor.

Foto: Johan Werner Avby

Att köpa in kurspaket för de högsta cheferna är inget effektivt sätt att förbättra ledarskapet, anser forskarna Sofia Kjellström och Gunilla Avby. Kommuner och regioner behöver skapa system för långsiktig utveckling av ledarskapet, system som ligger inbäddade i vardagsarbetet.


Ämnen i artikeln:

ArbetsmiljöKvalitet

Forskning visar att ett bra ledarskap är avgörande för att organisationer ska lyckas. Inte bara med den interna arbetsmiljön utan också med att höja den kvalitet som når ut till välfärdens patienter och brukare. Det är lätt att förstå då att kommuner och regioner lägger stora pengar på att utveckla sina chefer. 

Floran av konsulter, företag och organisationer som erbjuder ledarskapsutvecklande tjänster är bred och brokig. Men forskarna Gunilla Avby och Sofia Kjellström, som har lång erfarenhet av ledarskap och utvecklingsarbete i kommunsektorn, varnar för att satsningarna inte alltid är så effektiva.

– Risken är att det blir lite ad hoc: ”Nu behöver vi en skjuts i en viss del av ledarskapet”. Och så skickas chefen iväg på kurs. Så kommer chefen hem och ska försöka förklara för andra vad han eller hon lärt sig och varför det är bra, säger Sofia Kjellström.

Chefen blir injicerad med en dos inspiration och kunskap. Men många gånger når inte så värst mycket av det ut i verksamheten i form av förbättringar, menar Sofia Kjellström och Gunilla Avby. Forskarna kritiserar egentligen inte konsulterna – flera säljer bra tjänster, anser de. Kommuner och regioner behöver dock ha strategier för hur man ska använda dem.

LÄS MER: ”Medieträning kan inte trolla bort misstag”. 

– Om man inte tänker på vilka förutsättningar som finns för att omsätta de nya kunskaper man får på en kurs i vardagsarbetet, då är kursen bortkastad, säger Gunilla Avby.

De påpekar hur studier visar att cheferna själva rankar problemlösning i det vardagliga arbetet och utvecklande arbetsrelationer som sina främsta källor till utveckling. Kurser hamnar långt ned på listan. Alltså bör kommuner och regioner lägga sitt krut på att utveckla ledarskapet just här: i nära samspel med det vardagliga arbetet.

– Vi tror att ju närmare verksamheten och verksamhetens utmaningar man jobbar med ledarskapsutveckling, desto bättre genomslag blir det, säger Sofia Kjellström.

Nyckeln är strukturer inom den egna organisationen som stimulerar ledarskapets utveckling med bas i vardagsarbetet. Till exempel gränsöverskridande möten i ledningsteam och mellan organisationens chefer, med egna förutsättningar och mål som grund. 

– Vi vet att det köps in mycket kurser och program. Då förlitar man sig på att någon annan kommer in och förstärker ledarskapet, en person som sedan försvinner. Jag har lite svårt att förstå varför organisationer vill göra det. Varför man inte förlitar sig till sina egna visioner och processer och ser till att verkligen äga utvecklingsfrågan, säger Gunilla Avby.

LÄS MER: Hr-chefen: ”Hantera stress som arbetsplatsolyckor”. 

Varför ser det ut så här?
– För att det är lättare. Att använda situationerna i vardagen och jobba med dem är mer komplext än att skicka någon på en kurs.

Gunilla Avby och Sofia Kjellström färdigställer just nu en större forskningsansökan för en studie över sex år kring ledarskapsutveckling i kommuner och regioner. Arbetet ska mynna ut i praktiskt användbara råd och riktlinjer.

Region Jönköping jobbar sedan länge med omfattande interna program för att utveckla ledarskapet. Utgångspunkten är regionens kvalitetsstrategi.

– Största lärandet sker garanterat i vardagen, säger Anna Fabisch, utvecklingsledare på Region Jönköpings län.

– Vi har jobbat väldigt länge med interna kurser och program knutna till regionens kvalitetsstrategi – hur ledarskapet ska bidra till högre kvalitet till lägre kostnad.

Hon beskriver en av huvudingredienserna: regionens 550 chefer deltar sex gånger per år i utvecklingsträffar över alla verksamhetsgränser. Tio chefer träffas per tillfälle, alla blandade med alla. Två timmar. Samtalen leds av utsedda medarbetare – som inte är chefer. Varje möte har ett tema, men en fast punkt är att chefer får lyfta aktuella utmaningar just de brottas med för att få andras input.

– I stort sett dagligen pågår de här mötena någonstans i organisationen. Det är inte undervisning. Vi ställer frågor och gör övningar. Vi litar helt till att cheferna bidrar med svaren genom utbyte av erfarenheter och idéer, säger Anna Fabisch.

LÄS MER: Här utbildas politikerna – i ledarskap. 

Enstaka kurser för chefer uppmuntras. Som komplement.

– De bidrar med väldigt viktig kunskap, men när vi bygger system för hela organisationen som ska vara hållbara kan vi inte förlita oss till enstaka kurser.

FORSKARNAS FYRA TIPS FÖR BÄTTRE LEDARSKAP

Ledarskap utvecklas i samspel med andra. Satsa på utveckling av ledningsteamet, inte bara verksamhetschefen.

Ledare utvecklas i vardagen. Skapa förutsättningar för lärande och utveckling inbäddat i driften.

Enstaka kurser har begränsad effektivitet. Integrera teori och praktik och kombinera flera olika aktiviteter för att ge ledare bättre stöd att göra skillnad i vardagen.

Äg er egen utveckling. Förutsättningar och visioner är olika i olika verksamheter – skräddarsy ledarskapsutveckling utifrån dem

 

Måns Wikstrand

Reporter

mwi@dagenssamhalle.se

Ämnen i artikeln:

ArbetsmiljöKvalitet

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev