Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledarskap

”Fem miljarder räcker inte”

Publicerad: 22 januari 2021, 08:28

Det får inte vara för tvära kast i kollektivtrafiken, säger branschföreningens nye vd Johan Wadman. Foto: Svensk Kollektivtrafik

Totalt 5 miljarder – det är vad Svensk Kollektivtrafiks medlemmar ser ut att få i kompensation för pandemins förlorade biljettintäkter. ”Det räcker inte”, konstaterar branschföreningens nye vd Johan Wadman.


Ämnen i artikeln:

Nytt uppdragKarriärKollektivtrafik

Med 25 års erfarenhet av trafikfrågor i ryggen känner han sig väl förberedd för vad som väntar. Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik samlar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen, som tillsammans svarar för 96 procent av landets busstrafik och 86 procent av tågtrafiken. Organisationen bedriver lobbying och opinionsbildning, gör omvärldsanalyser och företräder medlemmarna i allt från skatte- till framkomlighets- och drivmedelsfrågor.
Just nu är det mesta av arbetet, föga förvånande, kopplat till corona. Farhågor kring smittspridning och trängsel liksom munskyddens vara-eller-icke-vara har fått organisationens telefoner att gå varma.
– Munskyddsfrågan blev väldigt skarp när Folkhälsomyndighetens nya rekommendation kom, den fick vi jobba intensivt med under julhelgen. Dessutom har vi tappat mycket biljettintäkter och tror på fortsatt bortfall under året som kommer, säger Johan Wadman.

Hur mycket pengar handlar det om?
– Vi bedömer bortfallet 2020 till ungefär 7,4 miljarder kronor. Hittills har vi fått 3 miljarder i kompensation och är utlovade 2 miljarder för 2021, men vår uppfattning är att det inte räcker. Här jobbar vi för ytterligare kompensation från regeringen.

Vad vill du i övrigt åstadkomma som vd?
– På kort sikt att verkligen stödja alla medlemmar nu så att vi kommer igenom den akuta fasen. Sedan, när pandemin väl är över, måste vi starta om. Och då ser jag en ny stor utmaning: att vinna tillbaka förtroendet så att folk känner trygghet i att resa kollektivt igen. Dessutom måste vi anpassa oss efter ett kanske annorlunda resemönster, för det här med att jobba på distans tror jag kan ändra efterfrågan.

Viktigaste lärdom från dina nio år som trafikdirektör i Uppsala?
– När dåvarande landstinget tog över kollektivtrafiken försvann kommunernas direkta inflytande, så jag har jobbat hårt för att hitta samverkanslösningar mellan regionen och kommunerna. Det är jätteviktigt att ta med sig, för man måste vara förutseende i den här branschen. Framför allt i storstäderna planerar många sitt boende efter hur kollektivtrafiken är organiserad. Det får inte vara för tvära kast.

Största utmaningen i din nya roll?
– Just nu ovissheten. När tar smittspridningen slut? När är vi tillbaka till det normala och vad blir det nya normala? I många, många år har branschen präglats av ett långsamt ökande resande som vi försökt hänga med i genom att sätta in mer trafik, fler bussar, fler och större tåg. Men den här ovissheten vad gäller framtiden … ja, den känns svår.

Vad ser du mest fram emot?
– Att resandet kommer i gång igen och förtroendet är tillbaka! Och kanske också att se: kan vi skapa en ny kollektivtrafik efter det här? Resandet är inget självändamål, men när man väl vill resa mellan A och B ska det finnas ett hållbart alternativ tillgängligt. Kan det erbjudandet se ännu bättre ut i framtiden? Det skulle vara roligt att vara med om i så fall.

Mitt cv. Johan Wadman

Nytt jobb: Vd Svensk Kollektivtrafik.
Ålder: 54 år.
Yrkesbakgrund: Utbildad väg- och vattenbyggare. Olika chefspositioner inom SJ, närmast trafikdirektör i Region Uppsala.
Ville bli som barn: Sjökapten.
Drivkraft: ”Människors engagemang.”
Gör helst på fritiden: ”Seglar. Den här sommaren längs Norrlandskusten.”
Dold talang: ”Jag tycker att jag är väldigt duktig på att laga mat. Paradrätt? Lammfilé med potatisgratäng.”

Anna Lundegårdh

Reporter

al@dagenssamhalle.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News