Kompetensförsörjning
45 miljoner visningar på nätet – så lyckades Skellefteås pr-kampanj
Publicerad: 23 mars 2023, 06:00
”Vi kan lägga hur mycket pengar som helst och få dålig effekt”, säger kommunens marknadschef Helena Renström.
Foto: OLA WESTERBERG
Stöddiga Skellefteå försöker locka till sig andra städers invånare med en uppmärksammad pr-kampanj. Placebranding är ett sätt att locka företag, turister eller boende – men det finns flera fallgropar. Här lyfter kommunens marknadschef Helena Renström fyra faktorer för att lyckas med platsmarknadsföring.
I en påkostad kampanj ber Skellefteå flera kommuner om ursäkt. ”Förlåt för att vi växer, och gör det hållbart. Och får människor att flytta från er, till oss”, säger en
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 445 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr.