Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsvillkor

Ställ krav på kollektivavtal i färdtjänsten

Taxi Stockholm är ett av få taxibolag som är anslutna till Biltrafikens Arbetsgivarförbund. Därigenom erbjuds samtliga medarbetare kollektivavtal. Men i upphandlingen om färdtjänsten gör det oss chanslöst mot konkurrenterna. Nu måste politikerna ta sitt ansvar – se till att det inte lönar sig för taxibolag att negligera arbetstagarnas rätt till skydd och marknadsmässig lön.

Publicerad: 4 november 2013, 07:48

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LönebildningUpphandlingskriterierFärdtjänstKollektivavtal

Att ha medarbetarna anslutna till kollektivavtal innebär högre kostnad för arbetsgivarna. Konsekvensen blir att man i praktiken utesluts från upphandlingarna av de samhällsbetalda resorna. Något som i en lågmarginalbransch, som taxi är, får stora konsekvenser för taxibolagen och dess anslutna åkerier. Det enda kriteriet för att få tilldelning av denna miljardmarknad, (i Stockholms län står dessa transporter för över två miljarder kronor), är att man kan erbjuda det lägsta priset – oavsett vad det kostar i de anställdas rätt till rimliga löner, arbetstider, försäkringar och så vidare. Uppdragen av de samhällsbetalda resorna tilldelas alltså de taxiföretag som dumpar priserna på tjänsten mest. Är det rimligt? Med facit i handen vet vi, från till exempel Borås stad, att resultatet inte blev så bra.

Taxi Stockholms medlemmar röstade på sin årsstämma i april 2013 nej till en motion som yrkade på att man skulle säga upp sin anslutning till Biltrafikens Arbetsgivarförbund. Om motionen gått igenom skulle det ha lett till att kollektivavtalet för anställda förare skulle upphöra att existera. Taxi Stockholm har valt att, trots att man vet att det försvårar möjligheterna till att få ta del av en stor offentlig marknad, behålla kollektivavtalsanslutningen för alla medarbetare. Det gör man för att man vill vara en god arbetsgivare, det är kutym på den svenska arbetsmarknaden, för att man tror på att det bidrar till ett bättre samhälle för alla parter och för att man är övertygad om att en bra dynamik på den svenska arbetsmarknaden i slutändan gynnar alla parter.

Sedan 30 juni år 2013 har parterna Biltrafikens Arbetsgivarförbund och Transport inte lyckats teckna ett nytt kollektivavtal. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att få till stånd ett nytt avtal för våra medarbetare tillsammans med de aktörer som bejakar den svenska modellen på arbetsmarknaden.

En stor del av ansvaret ligger hos politikerna i kommun och landsting i hela landet. Tilldelningen av de samhällsbetalda resorna, finansierade av skattebetalarna, ska inte ha dumpade priser som enda kriterium. Att en hel bransch försätts i arbetsförhållanden som ligger under vedertagen standard och har utsatts för stark kritik både i Sverige och utomlands, bör rimligen vara viktigt att motverka.

Vi vill att politikerna tar sitt ansvar och ser till att det inte lönar sig för taxibolagen på marknaden att negligera arbetstagarnas rätt till skydd. Vi vill att det ska vara ett bra beslut att förbli kollektivansluten. Ge oss konkurrens på lika villkor!

Dimitrios Faniadis, styrelseordförande Taxi Stockholm 150000 AB

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News