Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsvillkor

Prispress ger snuskiga toaletter

Kommuner låter konsekvent lägsta pris avgöra vid upphandling av städtjänster – snuskiga toaletter och ökad risk för smittspridning blir effekten, visar en ny granskning. Och det är upphandlarna själva som bäddat för dagens situation.

Publicerad: 11 oktober 2013, 12:33

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ArbetsmarknadUpphandlingskriterierArbetsmiljö

Som kommunmedborgare läser vi regelbundet om dåligt städade skoltoaletter och sanitära olägenheter i offentliga miljöer. Ofta är det städföretaget som kritiseras för den dåliga renhållningen. Vi menar att det är upphandlarna själva som bäddat för dagens situation. Det blir allt tydligare att det finns ett behov av ökad kompetens och förbättrat stöd till upphandlarna för att få mer kvalitativa tjänster. Annars riskerar vi fortsatt dålig hygien i offentliga miljöer, men också att jobb försvinner.

Offentliga upphandlingar beräknas ske till ett värde av 500 miljarder kronor årligen i Sverige. 75 procent av landets småföretag verkar inom områden där offentliga upphandlingar förekommer, men när det gäller städföretagen väljer endast en tredjedel att delta i offentliga upphandlingar. Det är ett problem i sig. Men det visar också hur hög tröskeln kan vara för den som vill bredda sin verksamhet till offentliga tjänster.

Almega Serviceentreprenörerna har granskat 1 225 offentliga städupphandlingar som genomfördes under 2009-2011, delar av resultatet visades upp i TV4 Nyheterna i veckan. 96 procent av de granskade upphandlingarna tilldelades den som erbjöd lägsta pris. Upphandlarna valde sällan eller aldrig att väga in kvalitetsparametrar som tar hänsyn till god hygien. Enligt granskningen har endast 42 procent av städföretagen deltagit i en offentlig upphandling det senaste året och fokus på pris anges som huvudanledning till det låga deltagandet. Långsiktigt kan utvecklingen leda till en utarmning av det lokala näringslivet. Konkurrensen begränsas och därmed också möjligheten för kommuner och offentlig sektor att göra goda inköp.

På kort sikt blir effekten än mer kännbar. Städkvaliteten försämras av prispress, bantade städteam och färre antal gånger som toaletter och andra offentliga utrymmen städas. I förlängningen leder det till ohygieniska toaletter och en ökad risk för smittspridning. Men det leder också till färre arbetstillfällen vilket är särskilt oroväckande då städbranschen erbjuder viktiga instegsjobb för unga, invandrare och andra grupper med hög arbetslöshet.

Man kan göra ett enkelt tankeexperiment kring vad intresset för kvalitet skulle kunna innebära för sysselsättningen. Sverige har i dag 5 000 skolor. Med en förstärkning om en städtjänst per skola skulle en kvalitetssatsning kunna innebära 5 000 nya arbetstillfällen.

Vi representerar en jobbskapande bransch och kan erbjuda instegsjobb på en tuff arbetsmarknad. Mer än 50 procent av dem som anställdes i branschen under föregående år kom från arbetslöshet. Många är födda utanför Sverige (46 procent) och en låg andel har en eftergymnasial utbildning (14 procent). Om upphandlarna blev bättre på att säkra kvalitet i sina upphandlingar skulle dessa jobb inte bara tryggas. Det skulle även leda till att fler träder in på arbetsmarknaden.

Låt oss arbeta tillsammans för att göra detta möjligt.

Måns Svensson, ordförande Almega Serviceentreprenörerna

Ulf Wretskog, vd Coor Service Management AB

Maria Holmberg, vd UmiRen Städ AB

Kent Norberg, vice vd Norrlands Miljövård AB

Mats Enbuske, driftområdesdirektör Mitt/Norr Sodexo AB

Fredrik Pethrus, vd Skarabogs Städ AB

Frank Rafstedt, senior projektledare Arepa Service AB

Kimmo Vihtari, vd Serviceföretaget Pima AB

Emma Unevik, vd Stockholms Städsystem AB

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev