Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsvillkor

Fel att fartyg som släpper ut avloppet får rabatt

Svensk Sjöfart har påtalat att det är anmärkningsvärt att de kryssningsfartyg som väljer att släppa ut toalettavfall i det känsliga Östersjön ges rabatter på de statliga farledsavgifterna, till skillnad från våra färjor som betalar full avgift.

Publicerad: 3 september 2015, 08:12

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Svensk Sjöfart håller med om att ekonomiska styrmedel är bra för att få till en grön kryssningsindustri.

Foto: Colourbox


Ämnen i artikeln:

AvfallMiljö

REPLIK. Anders Königsson, ordförande i Borgerlig Framtid, efterlyser i en debattartikel i Dagens Samhälle, den 28 augusti, en ”grön” miljövänlig kryssningsindustri.

Föreningen Svensk Sjöfart kan bara hålla med. Föreningen är en stark anhängare av det arbete som Östersjöländerna gör för att få till ett förbud mot dumpning av toalettavfall i Östersjön från passagerarfartyg (både färjor och kryssningsfartyg) och beklagar att beslutet inom FN:s sjöfartsorgan dragit ut på tiden.

Den absoluta majoriteten av de medlemsrederier i Svensk Sjöfart som opererar passagerarfartyg, har sedan decennier lämnat iland sitt toalettavfall som en del av deras ansvarstagande för miljön.

På de enstaka linjer där det inte är möjligt att lämna avfallet iland renas avfallet ombord innan det släpps ut, i enlighet med internationella regler.

Svensk Sjöfart har påtalat att det är anmärkningsvärt att de kryssningsfartyg som väljer att släppa ut toalettavfall i det känsliga Östersjön ges rabatter på de statliga farledsavgifterna, till skillnad från våra färjor vilka betalar full avgift.

Både denna och tidigare regeringar har varit helt fokuserade på tvingade regler och inte alls utrönt möjligheten att med hjälp av ekonomiska incitament styra företagens handlande. En tydlig politisk signal hade varit att erbjuda en rejäl rabatt för de fartyg som tar sitt ansvar och lämnar iland det avfall de producerar ombord.

En ny avgiftsmodell för farledsavgiften planeras och väntas träda ikraft den 1 januari 2017. Sjöfartsverket föreslår att en differentiering av avgifterna ska införas för att styra sjöfarten mot att ta mer miljöhänsyn, däribland toalettavfallet till sjöss. Det är något som vi på Svensk Sjöfart välkomnar.

Pia Berglund, vd, Svensk Sjöfart

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

AvfallMiljö

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News