Redaktionsbloggen
25 november 2019 kl 11:00

En affär som är bra för Dagens Samhälle

Skribent

Olov Carlsson
chefredaktör och ansvarig utgivare, Dagens Samhälle

Det här är en opinionstext

För en vecka sedan blev det känt att Dagens Samhälle sålts av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) till mediekoncernen Bonnier. Vi är alltså från och med förra torsdagen en del av Dagens industri-gruppen, och det känns jättebra. Att ingå i en av Sveriges mest professionella mediekoncerner ger Dagens Samhälle förutsättningar att fortsätta utvecklas och vara en central kunskaps- och informationskälla för Sveriges kommunala och regionala politiker, höga tjänstemän och alla som jobbar med upphandling.

Dagens Samhälle startades 2004 i samband med bildandet av SKL. De bägge titlarna KommunAktuellt och Landstingsvärlden fusionerades och den nya titeln Dagens Samhälle lanserades. Sedan dess har vi bevakat den offentliga sektorn, och vi vet att vi har bidragit till att utveckla välfärden. Vi ska vara en relevant källa till kunskap genom att granska och spegla det som sker i landets alla hörn. Dagens Samhälle har en av de få redaktioner som kontinuerligt bevakar Sveriges samtliga 290 kommuner och 21 regioner, och som dessutom gör det med ett lednings- och strategiperspektiv.

Att driva medieföretag 2019 är komplicerat, det har hänt mycket i medielandskapet sedan tidningen startades 2004. Våra tuffaste konkurrenter är i dag globala aktörer som Google och Facebook. Deras affärsidé göds av polariserade åsikter; det innehåll som är mest konspiratoriskt och skapar mest engagemang är algoritmerna byggda för att förstärka. Som journalisten och författaren Karin Pettersson uttrycker det: ”Vår nya offentlighet är en vinstmaskin där valutan är vår vrede.”

De globala internetföretagen fortsätter att växa och tar allt större andelar av annonsmarknaden. Det finns inget som tyder på att den utvecklingen kommer att avta. Reklaminvesteringarna i Sverige ökade visserligen under fjolåret med drygt 6 procent, men mer än hälften av dem sker i digitala kanaler varav den svenska traditionella pressen bara får en liten del. Trots att den totala marknaden ökade så minskade tidningarnas andel. Vår bransch har under en längre tid varit utsatt för digitaliseringens disruption, och vårt enda sätt att fortsätta finansiera kvalitetsjournalistik är att fördjupa vår relation till dig som läsare och erbjuda dig innehåll där det är mest relevant för dig: i din telefon, som papperstidning eller på sajt.

Det är bara så vi kan skapa förutsättningar för att du även fortsatt ska vilja betala för det som byggt Sveriges demokrati och en välfärdsstat med extremt låg korruption.

För det finns mycket att oroa sig över i det nya medielandskapet – däribland det ökande föraktet för kunskap, fakta och opartisk journalistik. Som den tysk-amerikanska politiska teoretikern Hannah Arendt, som själv flydde nazismens Tyskland 1933, utryckte det: ”What makes it possible for a totalitarian or any other dictatorship to rule is that people are not informed; how can you have an opinion if you are not informed?”

Sverige har världens äldsta tryckfrihetslagstiftning, det går inte att nog understryka hur viktig den har varit för att bygga landets välfärd. Att fortsatt betala för och använda sig av journalistiska källor är en bra garant för en fortsatt demokratisk utveckling.

Och att Dagens Samhälle nu ingår i en stark mediekoncern ger oss möjlighet att fortsätta spela en viktig roll i att utveckla Sveriges kommuner och regioner.

Det känns bra inför framtiden.    

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 25 november 2019 kl 11:00

Skribent

Olov Carlsson
chefredaktör och ansvarig utgivare, Dagens Samhälle