Fridolin vill sätta tonåringar i andra klass?

Debattbloggen

Vellinge har av Lärarförbundet utsetts till bästa skolkommun 2015, vilket diskuterades i ett inslag i Aftonbladets morgon-tv idag. I inslaget genomförs även en telefonintervju med utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). 

I intervjun påtalas de utmaningar som samhället står inför just nu, när det kommer oerhörda mängder nyanlända skolelever till svenska skolor (nyligen öppnade till exempel kommunalrådet i Norberg för skolundervisning utomhus). 

Programledaren lyfter fram dessa barn och ungdomars svåra situation, samt de språkutmaningar och kulturella utmaningar som kommunerna står inför och frågar Fridolin vilken strategi han har för att svenska skolan ska kunna hantera detta. Där får man nog säga att svaret uteblir. Fridolins huvudsakliga svar är att vi har klarat detta förr och att det som krävs är att vi ”kavlar upp och gör jobbet”. 

Fridolin får även frågan om skolresultaten kan förväntas sjunka nu när vi tar emot många nyanlända. ”Nej, det ska inte vara så enkelt” svarar ministern och förklarar att så har det sett ut förut. ”Vi har sett att elever som inte fått så många år i svensk skola har mycket sämre resultat.”

”Det är ju inte så konstigt”, påpekar ministern vidare, ”att man inte på bara två år kan klara av det som vi ger svenskfödda barn tio år att klara. Men vi måste bli mycket bättre på att placera in barn som kommer från andra länder och som kommer från krig i klasser som motsvarar deras utbildningsnivå. Tror man inte att den här eleven har förutsättningar att klara grundskoleresultaten på ett och ett halvt år, ja då ska man inte bli placerad i åttan eller nian, det är bara ett svek mot det barnet. ” 

Så långt är resonemangen inte särskilt sensationella. De flesta kan nog hålla med om att det är ett stort problem att en skolstart där man redan från början ligger efter är dålig och grymt orättvis mot de barn som drabbas och nog vore det önskvärt om krafttag togs för att komma till rätta med det.

Men, när utbildningsministern fortsätter resonera blir det lite mer uppseendeväckande. Programledaren frågar Fridolin om hans slutsats därmed är att att en fjortonåring ska kunna sättas i klass två? Utbildningsministerns svar lyder: 

”Ja. Den lag vi har i dag innebär att åldern bara är EN faktor bland flera som ska vägas in när man gör en årskursplacering. Och det är klart att det funkar ju inte att säga till en elev att du har aldrig gått i skola innan, nu sätter vi dig i åk 8 och så har du 1,5 år på dig att klara detta.”

Detta är en ordning som förtjänar lite mer ingående samhällsdebatt innan den påbjuds från regeringshåll. Jag föreställer mig att många, såväl skolledare och lärare som föräldrar, skulle ha synpunkter på idén att sätta tonåringar i en andraklass. 

Relevanta aktörer och berörda som vill debattera ministerns idé är givetvis välkomna att kontakta debattredaktionen

Med anledning av det beskrivna uttalandet ovan har ett förtydligande inkommit från Utbildningsdepartementets stabschef.

Läs mer här