Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Stora samhällsdagen

Ny teknik vässar mötet med patienter i hemmet

Publicerad: 27 april 2017, 03:00

Med en app har Praktikertjänst minskat dokumentationsarbetet, enligt Elisabeth Norén, utvecklingschef. Foto: Rickard Kihlström

Nominerad till Årets välfärdsförnyare: Praktikertjänst. En app på en läsplatta gör inte bara Praktikertjänsts hemvårdspatienter mer delaktiga i vården. Den omvandlar också 8–10 timmar i veckan till patienttid för personalen. Nu sprids appen i resten av bolaget.


Ämnen i artikeln:

Årets Välfärdsförnyare

Det började med att en sjuksköterska studerade sina barn när de använde en läsplatta och funderade över om något liknande kunde underlätta hennes jobbvardag. Sedan gick hon på barnkalas och träffade en annan förälder – som utvecklar applikationer till läsplattor.

Hon tog med sig idén till sin arbetsgivare Praktikertjänst Nära, ett dotterbolag i Praktikertjänstkoncernen som bedriver geriatrisk vård, hemsjukvård och avancerad hemsjukvård. Och vips var appen Stelpa (Smart Teknik Lyfter Patientarbetet) född.

Appen används av sjuksköterskor vid hembesök i den avancerade hemsjukvård som Praktikertjänst Nära utför på Stockholms läns landstings uppdrag. Appen innehåller checklistor, guider och formulär med frågor som ställs vid hembesök och ligger till grund för bedömning av patienter.

Tidigare måste en sjuksköterska anteckna och vid ett senare tillfälle skriva in uppgifterna i journalen. Med Stelpa kan patienten själv skatta exempelvis sin smärta genom att peka på skärmen, varpå uppgifterna skickas direkt till journalen.

– Ett femtiotal patienter har använt appen och det fungerar över förväntan. Vi får bättre skattning av smärta, bättre utvärderingar och bättre sårdokumentation. Nu rullar vi ut appen till alla våra hemsjukvårdsteam och 500–600 patienter, säger Elisabeth Norén, utvecklingschef på Praktikertjänst Nära.

– Våra utvärderingar visar också att sjuksköterskorna sparar en till två timmar per dag i minskad tid för dokumentation.

Det är lika med tio timmar i veckan eller 520 timmar om året. På ett år kan fyra sjuksköterskor därmed spara in en hel sjukskötersketjänst.

Praktikertjänst är på gång att införa systemet även inom andra verksamheter.

– Vårdcentralerna gör också hembesök, och inom geriatriken planerar vi införande. Specialistvården är intresserad. Nästa steg är att kunna läsa journalerna ute på fältet.

Torbjörn Carlbom

Ämnen i artikeln:

Årets Välfärdsförnyare

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev