Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag11.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommentar

Färdigdumpat i lastbilsbranschen?

Publicerad: 10 april 2019, 18:00

I takt med att vi konsumerar mer, växer också efterfrågan på ständigt billigare transporter, skriver DS EU-kommentator Sigrid Melchior.

EU-parlamentet har efter många häftiga bråk mellan politiker från öst och väst enats om nya regler för att motverka löne- och villkorsdumpning i lastbilsbranschen. Kanske är det början på slutet för ”trafficking” med lastbilschaufförer inom EU.


Ämnen i artikeln:

AnalysAnalys

”Jag tror inte att politikerna eller andra heller för den delen har förstått att människor faktiskt lever som slavar i Europa i dag.”

Så svarade danska transportfackets ordförande Jan Villadsen på en fråga om varför EU-politikerna dröjt så länge med att täppa till de lagliga kryphål som lett till löne- och villkorsdumpning, som pågått under 10–20 år och på senare tid eskalerat.

Det var i höstas som en dansk fackförbundstidning avslöjade att omkring 200 filippinier levde i ett inhägnat område i Padborg i södra Danmark under slumliknande förhållanden. Med hjälp av ett polskt dotterbolag hade det danska företaget Kurt Beier hämtat dit filippinerna, som körde inrikestrafik för 15 danska kronor i timmen.

Den europeiska lastbilsbranschen är under hård press sedan länge. Utländska chaufförer från relativt fattiga EU-länder i det gamla Östeuropa kör lastbil i länder som Sverige, Danmark och Tyskland för lägre löner och sämre villkor än svenska, danska och tyska chaufförer.

Titt som tätt rapporteras i medier om dessa dagens nomader som ligger ute på vägarna i månader i sträck, sover i lastbilshytten, lagar mat på gasolkök och uträttar sina behov i skogen vid rastplatser. I lokaltidningar i norra Sverige kan man läsa om lastbilar som saknar snökedjor och fastnar i backarna – de var oförberedda för det nordiska vädret. I Norge står utländska lastbilar för en oproportionerligt stor del av trafikolyckorna.

För två år sedan föreslog så EU-kommissionen nya EU-regler som skulle täppa till några av kryphålen. Vid det laget hade redan några EU-länder tagit saken i egna händer: Tyskland, Frankrike och Österrike kräver numera att speditionsföretag betalar sina chaufförer minst motsvarande den tyska, franska respektive österrikiska minimilönen när de kör i länderna.

Under två år har EU-parlamentet försökt komma fram till sin ståndpunkt om EU-kommissionens lagförslag. Det har inneburit uppslitande konflikter mellan ledamöter från öst- och västländerna, och stundtals byråkratiskt kaos när omröstningarna i sista sekunden kuppats bort från parlamentets dagordning. Till slut, i förra veckan, klubbade EU-parlamentet sin hållning som sammantaget gör det svårare för företag att skicka billiga chaufförer över kontinenten för att arbeta med sämre villkor.

En majoritet av politikerna i parlamentet vill bland annat att det bara ska vara tillåtet att köra så kallade cabotagetransporter – alltså när utländska bolag gör körningar inom ett annat land i EU, säg en polskregistrerad lastbil som kör varor mellan Ystad och Haparanda – i max tre dagar. Därefter måste lastbilen återvända till landet där företaget är etablerat och stanna där i minst 60 timmar. Alla svenska EU-parlamentariker som var på plats röstade för detta, något mycket ovanligt. Av Polens 51 EU-parlamentariker var det en enda som röstade för.

Det var i sista minuten. Om bara några veckor stänger EU-parlamentet ned och går in i kampanjläge inför valet i slutet av maj. Det blir förmodligen i höst som det nyvalda EU-parlamentet och EU-ländernas regeringar förhandlar fram den slutliga lastbilslagtexten. Hade parlamentet inte slagit fast sin ståndpunkt nu, skulle hela regelpaketet ha kunnat dras i långbänk av de nyvalda EU-parlamentarikerna.

Bara under de här två åren har den sociala dumpningen i lastbilsbranschen eskalerat. I takt med att vi konsumerar mer, växer också efterfrågan på ständigt billigare transporter. EU-medborgare i öst verkar nu ha blivit för dyra; på senare år importeras arbetskraften från Moldavien, Ukraina och just Filippinerna.

Bakom importen av låglönechaufförer står skrupelfria speditionsföretag och deras regeringar som ger dem en hjälpande hand. Bara i fjol utfärdade Polen 68 000 arbetstillstånd för lastbilschaufförer från länder utanför EU – chaufförer som knappast arbetar i Polen. Men systemet bygger också på att företag i Västeuropa väljer att köpa billigast möjliga transporttjänst utan att ställa några obekväma frågor.

Sigrid Melchior

DS EU-kommentator

Ämnen i artikeln:

AnalysAnalys

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev