Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommentar

Aftonbladets mätningar är inte trovärdiga

Om det vore en seriös satsning Aftonbladet genomför med Sverige tycker så skulle de utgått från en korrekt problembeskrivning och valt beprövade lösningar. Istället slår man sig för bröstet och säger att man är världsbäst på undersökningar. Det visar att min kritik är befogad, skriver Torbjörn Sjöström i en slutreplik till Aftonbladets Lena Mellin.

Publicerad: 18 juni 2015, 13:42

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

MedierAnalysRiksdagsval

REPLIK Det är lätt att försöka förminska kritik till något känslomässigt, vilket Lena Mellin på Aftonbladet gör i sin replik ”Våra undersökningar håller världsklass”. Novus är ingen konkurrent till Aftonbladet. Vi har inga som helst ambitioner att bli varken en tidning eller en annonsplattform.

Enligt vad jag kunnat få fram om ”Sverige tycker” så är det en panel som Schibsted äger, undersökningarna designas av redaktionen och publiceras i Aftonbladet. Vilken underleverantör man då använder är ointressant.

Nyhetsvärderingen utgår ifrån om det är nyhetsmässigt intressant. Är det intressant om det inte är sant? Vem är garant för sanningshalten? Är det ett undersökningsföretag, till exempel Novus, eller Aftonbladet själva? Skapar redaktionen nyheter eller hittar man dem? Jag brukar säga att redaktioner är bättre på att hantera källkritik än självkritik, det kan låta lite löjligt men är centralt när man skapar egna nyheter och saknar extern källa eller expert som avsändare.

Aftonbladets ”internationella advisory board” är ett mycket tunt argument för världsklass. Svenska undersökningar är troligtvis bäst i världen, så alla seriösa aktörer i Sverige som inte enbart arbetar med självrekryterade webbpaneler kan titulera sig världens bästa undersökningsföretag. Vi är otroligt träffsäkra ur ett internationellt perspektiv.

Aftonbladet har också fel i deras CV:
Gunilla Broadbent är inte ordförande i ESOMAR, hon var det till 2010, nu verkar hon vara egenföretagare.
Stephanie Eckman, statistikern och mest relevant i gruppen, är inte adjungerande professor i Maryland USA, hon har doktorerat där men är enligt henne själv senior researcher på IAB (institute for employment research) i Tyskland.

Mellin säger i sitt svar att det inte finns något bevis för att det inte fungerar. Att bevisa att något inte finns är ett klassiskt logiskt feltänk som kallas ”proof of nonexistence” och i princip omöjligt. En pålitlig undersökning måste utgå från känd etablerad forskning, inte tur och avsaknad av forskningsstöd.

Novus kom näst närmast i riksdagsvalet. Det är synd att Aftonbladet inte genomförde eller beställde några undersökningar i samband med EU-valet. Det är ett svårare val att prognosticera bland annat på grund av att valdeltagandet är så lågt. Dessutom saknades en poll of polls, ett färskt facit att rikta in sig mot, något som självrekryterade undersökningar i alla fall internationellt verkar behöva. Novus kom för övrigt närmast då.

Varför bytte Aftonbladet undersökningsföretag om den föregående samarbetspartnern nu var så bra? Jag kan inte se varför ett helt annat undersökningsföretag är ett relevant argument i sammanhanget.

Aftonbladet är inte och kan inte bli medlem i den svenska branschföreningen, trots att det designar undersökningarna i en panel som byggs upp tillsammans med en leverantör. Novus är för övrigt med i ESOMAR som den svenska branschföreningen lyder under.

Lena Mellin säger att deras undersökningar ”ger ett delvis annorlunda”, antar att hon menar resultat. Jämfört med vad då? Det är denna typ av retorik som är så farlig: ”det är inte fel bara lite annorlunda”. Man placerar sig i centrum av något och bygger sin världsbild baserat på en mycket ytlig analys. Hur trovärdigt blir resultatet av undersökningarna, om man tar så lätt på sin omvärld och fakta som i hennes replik?

Vore det en seriös satsning hade man utgått från en korrekt problembeskrivning och valt beprövade lösningar. Istället slår man sig för bröstet och säger att man enligt egen utsago är världsbäst på undersökningar. Det visar tyvärr med all önskvärd tydlighet att min kritik är befogad.

Torbjörn Sjöström, vd undersökningsföretaget Novus

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

MedierAnalysRiksdagsval

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev