I Kiruna ökar andelen
privat anställda mest

I Kiruna ökar andelen privat sysselsatta mest. Det är Asiens behov av stål som ligger bakom. Gnosjö som är den kommun där andelen privat anställda minskar mest. Hur ser det ut i din kommun? DS har hela listan.

Tycker du att det här är intressant?

Den här artikeln publiceras i tidningen Dagens Samhälle. Du kan prova en gratis prenumeration eller köpa enstaka nummer av tidningen via vår Infobank.

Arbete Gruvboom, nya ent­reprenörer, turism, stadsflyttar. Norrbotten genomgår en snabb strukturförändring.

På listan över kommuner som ökat andelen sysselsatta i privat sektor ligger en rad Norrbottenskommuner högst upp. Det visar statistik från Svenskt Näringsliv som Dagens Samhälle bearbetat.

Förändringarna är på flera håll dramatiska. På tio år har Kiruna gått från drygt 42 till drygt 59 procent sysselsatta i privat sektor (”marknadsförsörjning”, med Svenskt Näringslivs vokabulär). I Gällivare: Från 39 till 54 procent.

Annons

– Det är en väldigt positiv utveckling för Norrbotten, den stärker också det regionala självförtroendet, säger Håkan Ylinenpää, professor i entreprenörskap och innovationer vid Luleå tekniska universitet.

Han konstaterar att många fördomar om Norrbotten som en koloni beroende av stödpaket lever kvar.

– Men vi åker inte till Stockholm med mössan i hand och tigger om gåvor. Vi bjuder in till intressanta joint ventures.

Också Kirunas kommunstyrelseordförande Kristina Zakrisson (S) har levt med, och kämpat mot, seglivade föreställningar om Norrbotten, inte minst under sina 16 år i riksdagen.

Hon gläds åt det minskade beroendet av offentlig sektor och hyser ingen oro för att fallande råvarupriser kan äventyra gruvindustrins expansion.
– LKAB är så stabilt. Jag är helt trygg.

Däremot ser Kristina Zakrisson en del andra bekymmer. I dag råder akut bostadsbrist i Kiruna och konkurrensen om arbetskraften hårdnar.
– Kommunen kan inte hänga med lönemässigt, som gruvarbetare tjänar man mycket mer.

Samtidigt har inpendlingen skjutit i höjden. Länge var det kring 1 000 personer som åkte in till Kiruna bara för att jobba. I dag är det mellan 2 000 och 3 000.

Riskerar hela Norrbotten att bli som en stor oljeplattform? Ja, den risken lyfts fram av Lars Westin, professor i regional ekonomi vid Umeå universitet.
– Det stora problemet är bristen på stadsutveckling. Hela Norrland har för svaga städer, med Umeå som ett undantag. De är för små och har för liten attraktionskraft.

Lars Westin pekar på att Norrland ända sedan 1950-talet haft svårt att skapa tilltalande miljöer för boende. Folk har flyttat också när industrierna gått bra.

Nyckeln i kampen mot oljeplattformshotet och fly in-fly out-syndromet är därför att snabbt förnya och utveckla orter som Luleå, Piteå, Boden, Kalix och Haparanda, enligt Lars Westin.
— Politikerna har länge trott att utbyggnaden av offentlig sektor skulle motverka befolkningsminskningen. Det gjorde den inte.

— Men de senaste åren har medvetenheten blivit mycket högre om vad som krävs. Nu gäller det att få olika typer av aktörer att investera i länet.

Kristina Zakrisson håller med om fly in-fly out-risken. Kiruna står inför en enorm förändring när hela centrum måste flyttas till följd av gruvans utbredning.

— Vad gör folk när LKAB löser in deras bostäder? Tar de pengarna och drar söderut? Men flytten ger oss också väldiga möjligheter att förnya stadskärnan. Vi har utlyst en arkitekttävling om vårt nya centrum.

Näringslivet i Norrbotten handlar inte bara om gruvor. I boomens kölvatten har transportföretag, ingenjörsfirmor och en rad småföretag fått ett uppsving.

2011 var ett rekordår för företagsamheten i Norrbotten, visar en rapport från Svenskt Näringsliv. Bara Stockholms län hade en starkare tillväxttakt än Norrbotten förra året. Inom länet har Jokkmokk den livligaste företagsamheten.

I andra delar av landet har andelen privatanställda minskat. Bilkrisen har till exempel drabbat Trollhättan, Gnosjö och Olofström.

Läs mer i Dagens Samhälle nummer 35, 2012.

Dela artikeln

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här 

Senast publicerat

Idag 11:14

"Vägvalet är ett missnöjesparti"

Anders Högström, Ja till trängselskatt
Idag 09:23

"Asylsökande är värda ett bättre mottagande"

Marino Wallsten m fl, kommunalråd (S)
Idag 08:39
Idag 06:01