En Skolinspektionen värd namnet

I England är elevens rätt till bra utbildning överordnad allt i skolinspektionerna. Vad kan inte hända i de svenska skolorna om regeringen ger Skolinspektionen ett motsvarande uppdrag, skriver Rebecca Weidmo Uvell i sin krönika.

Inom kort kommer Skolinspektionen med en ny rapport som slår fast att det finns brister i lärarnas sätt att undervisa och att detta är en av förklaringarna till varför den svenska skolan är sämre jämfört med andra länder.

De två enskilt viktigaste faktorerna som påverkar resultatet i skolan, enligt Pisa, är lärarnas kompetens och styrningen av skolan. Vi är redan i dag ett av de länder i OECD som satsar mest på skolan. Och lärartätheten är bra.

Ändå tävlar just nu politiker, från vänster till höger, om vem som kan leverera flest populistiska utspel innan valet. Framför allt verkar tävlingen gälla vem som ökar resurserna till skolan mest.

Men om resurser verkligen gör skillnad, varför är inte skolan bättre i dag än för tio år sedan då vi satsade mindre? Jo, för att det inte är där skon klämmer.

Sambandet mellan satsade resurser och goda resultat är låg. Istället måste vi ta tag i det som all forskning visar är själva kärnan till framgång – det som händer i klassrummen. 

Vi måste sluta acceptera att vissa skolor år efter år sviker både barn och samhället. I dag går mer än 80 procent av alla elever i grundskolan i kommunala skolor. Och följaktligen är 9/10 av de absolut sämsta skolorna i Sverige kommunala.

Men det finns även urusla friskolor. Om vi menar allvar med att vi vill komma till rätta med den havererade skolan måste vi sluta fokusera på plakatpolitiska medieutspel om vinst och ägare, som inte har någon som helst relevans för resultaten. Utan istället göra något som faktiskt höjer kvaliteten. En bra början är en Skolinspektionen värd namnet.

I England har man lång erfarenhet av skolinspektioner. Här är det elevens rätt till bra utbildning som är överordnat allt. I deras motsvarighet till vår vår Skolinspektionen, Ofsted, utbildas varje inspektör under 18 månader innan de får göra inspektioner. Ofta är de också duktiga skolledare själva och inte jurister, så de har gedigen erfarenhet av området.

När en skola uppvisar för dåliga resultat kan den sättas i en form av undantag, så kallade special measures. Då gör Ofsted regelbundna besök med kort varsel, LAS gäller inte utan dåliga lärare och skolledare kan sägas upp och ersättas och höjs ändå inte resultaten stängs skolan.

Men de lyfter även fram de skolor som är föredömen. Varje års släpps en rapport med de allra bästa skolorna och en redogörelse för hur de jobbar, för att inspirera andra skolor att jobba på ett bättre sätt. Allt för att höja kvaliteten i hela skolsystemet.

Skolinspektionen ska snart få nya instruktioner av regeringen. Ge dem ett liknande uppdrag som det uppdrag Ofsted har. Ett tufft uppdrag med mycket mandat för att på allvar komma till rätta med problemen i de svenska skolorna.

Givetvis kan vi inte kopiera Englands system men vi borde ta de bästa bitarna därifrån och kombinera med det som fungerar i vårt eget system.

För vi måste satsa på de områden som vi vet gör skillnad för resultatet i skolan. Och det är lärarnas kompetens och styrningen av skolan. För elevernas skull – gör om, gör rätt.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.

I deras motsvarighet till vår vår Skolinspektionen, Ofsted, utbildas varje inspektör under 18 månader innan de får göra inspektioner.

Ämnen i artikeln